Waarom broeden twee kanaries in één nest ?

Er hebben 2 kanaries hun eieren gelegd (samen 9 stuks) in één nestje met een verschil van 5 dagen. Nu zijn de eitjes van de eerste kanarie uitgekomen, en liggen de eitjes van de andere pop nog in datzelfde nestje, maw een pop moet voeren en de andere pop wil broeden.
Ze zitten dus samen in dit nestje op 5 jongen en 4 nog niet uitgebroedde eieren.
Dit gaat niet goed komen volgens mij ....help wat kan of moet ik doen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Dit is wel heel apart. Nog nooit meegemaakt.
De jongen die over een aantal dagen als tweede legsel van de tweede pop uitkomen, zullen verdrukt worden bij het voeren van het eerste nest. De eerste zijn dan dermate sterk dan ze de kleintjes verdrukken.
Ik zou, maar weet niet of het de oplossing is, de eitjes die nog moeten uitkomen in een ander nestkastje leggen en zelf een kuiltje fabriceren met gelijk materiaal als waar ze nu in liggen. hang dit kastje in de onmiddellijke nabijheid van het eerste. De kanaries zijn aan elkaar gewend en zullen geen ruzie maken.
Maar zoals het nu is hebben de tweede geen kans om te overleven.
Ivana