Met wat voor lekkers kan ik mijn kippen verwennen ?

Ik heb drie hollandsekriel kuikens (kippen) en ik wil ze ens lekker verwennen ‼️

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

Granen vinden ze lekker. Geef ze twee keer per dag een beetje graan (niet teveel, want daar worden ze al gauw te dik van). ​Voor jonge kippen is speciaal strooivoer verkrijgbaar bestaande uit grof gemalen graan. Men noemt het wel Kuikenzaad I (zeer fijn) en Kuikenzaad II (iets grover gemalen).

Maar kuikens hebben vooral veel eiwit nodig. Granen bevatten gemiddeld maar 10 procent eiwit. Dus als jouw kippetjes nog heel jong zijn dan zijn ze het meest gebaat bij opfokvoer met minimaal 18 procent eiwit. En een extra calciumbron in de vorm van fijn gemalen schelpen. De schelpen die in de handel zijn zijn aan de grove kant, deze kunnen voor de kuikens eerst nog even met een hamer wat fijner geslagen worden.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mais of graan brood of gemengd graan
Ivana
6 jaar geleden
Andijvie, sla, bladeren van bloemkool. Dit alles met mate, maar ze zijn er gek op!
Wat een leuke vraag! Jaren geleden hebben wij thuis ook kippen als huisdier gehad. Wij verwende ze weleens met meelwormen. Die kun je in sommige dierenspeciaalzaken kopen. Ik hoop dat uw kippen ze ook lekker vinden!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze zijn ook dol op de mout die overblijft van bierproductie. En nee, daar zit geen alcohol in.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stukjes rode biet en zonnepitten zijn ook lekkere kippensnoepjes en zo is er in de keuken meestal wel iets extra’s te vinden om ons pluimvee te trakteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuke vraag! Wat je ABSOLUUT moet proberen zijn de blaadjes die rond een paardebloem zitten! Daar kunnen ze niet van af blijven! Je moet het wel zelf vasthouden als je het ze wil geven, want zelf krijgen ze het niet goed in hun mond.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de welkoop zijn zakjes te koop met gedroogde meelwormen en sprinkhanen, mijn haan komt bijna ervoor door het kattenluikje naar binnen! hij krijgt er elke dag een lepel van om hem een beetje tam te maken, ik kan zeggen dat het tam maken gelukt is. Hij schooit nu om dat spul :-)