Hoe kom je van vliegjes af?

Ik heb een 60liter aquarium en sinds een korte tijd (rond januari februari dit jaar) heb ik last van allemaal kleine vliegjes die er in vliegen.
Ze vliegen boven de water in de kap en soms ontsnappen ze en dan vliegen ze door mijn slaapkamer (wat de reden is waarom ik er last van heb)

Enigste wat sinds die tijd is verandert is een luchtpompje en dat ik enkele keren Aquasafe van Tetra in het water heb gedaan om het kraanwater veiliger te maken.

Iemand enig idee waar ze op af komen
en belangrijker HOE KOMIK ER VANAF?!

Toegevoegd na 37 seconden:
De vliegjes drijven niet in het water maar zitten wel aan de tllicht geplakt (dood) en als ik de kap open doe vliegen er een hoop uit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zijn het fruitvliegjes ? of komen echt uit het water ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
omdat het om een aquarium gaat kun je niet zomaar spuiten of verdelgen ... fruitvliegjes komen op eten af en b.v. lege blikjes en worden dan snachts weer aangetrokken door het licht boven het aquarium Basilicum en lavendel geven voor fruitvliegjes een onaantrekkelijke geur af. Zet een paar plantjes basilicum en takjes lavendel op de tafel of op je bak. De fruitvliegjes zullen je kamer hierdoor minder aantrekkelijk vinden.
Kruidnagel, salie, dille of knoflook vinden de fruitvliegjes afschuwelijk. Leg op een schoteltje kruidnagels en knoflookteentjes. Grote kans dat de fruitvliegjes wegblijven. ook kun je een speciaal insecten gaas halen voor je ramen ... ik zelf had ooit onderburen die dozen fruit op het balkon hadden ... dat bracht zwermen van die dingen binnen en dat is den zodat ze niet van buiten kunnen komen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@shabti
Het lijken op fruitvliegjes en ik zie ze alleen in de kap van mn aquarium vliegen. niet in het water drijvend of in het water zelf , echt alleen in de kap en zo nu en dna door mn kamer zwevend. heb ook geen oude waterplantjes en ook geen etenresten of blikjes op mn kamer liggen. wel staat het lich savonds nog aan.
gaas voor het raam heb ik niet, maar raam zat tot nu toe vaak ook nog dicht, dus ze komen ook niet van buiten. (heb er ook eerder nooit last van gehad sinds de 3 jaar dat ik mn tank heb. maar ik ga alsnog je tips uitproberen (is proberen waard hea) hopelijk werkt het. en anders zijn de tips nog welkom.

Antwoorden (1)

Hmm ik heb niet veel verstand van vissen, maar je zou wel iets aan de vliegjes zelf kunnen doen. Ik heb een vleesetende plant die best veel vliegen naar zich toe lokt, maar ik weet niet of ie dat ook met kleine vliegjes doet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
(als er vissen in je aquarium zitten tenminste) :P