Is het mogelijk om een 2e agapornis te nemen (met als doel: een nestje)?

Ruim een jaar geleden heb ik een agapornis pop aangeschaft. Sindsdien zijn we erg hecht samen; ze vliegt vrij rond en eet uit m'n hand. Afgelopen week lagen er ineens 2 eieren in d'r nachthokje, waar ze lekker op zat te broeden. Natuurlijk zijn ze onbevrucht, maar ik zou graag een écht nestje willen.
Daarom overweeg ik om een 2e agapornis te nemen (een mannetje), met de hoop dat ze ooit een nestje groot zullen brengen. Maar omdat de pop en ik erg gehecht zijn weet ik niet of dit reëel is. Is het aannemelijk dat ze zich zal binden aan een ander? Is het dus wel verstandig om een 2e vogel te nemen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat ga je doen met de jonkies als je die hebt?
Z512099
7 jaar geleden
Nee, is niet verstandig, jouw Agapornis is nu een mensenvogel geworden en dat is onomkeerbaar.
Zo te lezen heb je al een hechte, fijne relatie met deze vogel, zo houden, niets aan veranderen....
Ivana
7 jaar geleden
@Ritsuka Probleemloos, de afzet van agaponiden kan ook via de dierenzaak of de shows. Gewilde vogels. Is totaal iets anders dan nesten met katjes (mocht je daaraan denken!)

Antwoorden (2)

ja dat is wel mogenlijk , maar je moet er veel geduld voor hebben plus een ruime volliere liefst buten of gedeeltelijkbuiten een goed neskastje en je agapornis verandert van een knufelig vogeltje , ze gaan jou als partner zien en blijven tot de dood trouw aan de zelfde parfner in een stel kijsende alles slopende etertjes voor het geld hoef je het niet te doen en ze zullen je jaren lang ,ze worden best oud , elke ochtend rond half vif krijsen ze jou , je buren , en de hele buurt plus dat je ze niet meer kan knippen nou ik hoop jouw vraag te hebben beantwoor
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Agaponiden kunnen heel goed binnen broeden in een ruime kooi. Je moet wel rekening houden, dat ze heel kieskeurig zijn bij hun partnerkeuze. Eerst gescheiden opkooien zodat de elkaar niet kunnen verwonden en dan gadeslaan of er een binding ontstaat. Soms lukt dat, soms niet. Is niet geheel te voorspellen.
mijn vrouwtje wa sook super tam nadat ze eitjes en jongen kreeg werd ze agressief en beet me en were ineens t mannetje tammer en ze broeden heeeel vaak!! Soms leggen ze zelfs nieuwe eitjes als de jongen amper in de veertje szit dus 1nest krijgen is moeilijk je moet dan heeel snel t vrouwtje of mannetje castreren dan!!