Hebben dieren dezelfde soort speekselklieren als wij?

Wij hebben afzonderlijke speekselklieren voor bitter, zuur, zoet en zout, zo heb ik me laten vertellen. Hebben dieren ook die 4 soorten speekselklieren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Erna55
7 jaar geleden
Het klopt niet dat we verschillende speekselklieren hebben voor verschillende smaken.

Antwoorden (1)

Ja, dieren hebben dezelfde soort speekselklieren als wij.

Maar… wij proeven zout, zuur, zoet en bitter met onze smaakreceptoren. Bij mensen bestaat het smaakzintuig uit smaakpapillen op de tong en achter in de mondholte.

Smaakpapillen van honden en andere dieren
De smaakgevoeligheid van een dier hangt af van de hoeveelheid en het type smaakpapillen. Honden hebben ongeveer 1700 smaakpapillen, terwijl de mens er wel 9000 heeft. Op hun beurt hebben honden er echter weer veel meer dan katten, die er maar 470 hebben. Smaakpapillen functioneren slechts enkele dagen en worden, net als de huidcellen waaruit ze ontstaan, voortdurend vervangen.
De eerste van de vier groepen smaakpapillen (Groep A) heeft de meeste receptoren en reageert op suikers, kunstmatige zoetstoffen, fructose, sucrose en de meeste zoet smakende aminozuren.
De receptoren in de tweede groep (Groep B) staan bekend als de “zure eenheden”. Deze groep heeft een lage ontvangstsnelheid en reageert op chemicaliën zoals gedistilleerd water, anorganische zuren en sommige aminozuren.
Groep C is voornamelijk te vinden bij carnivoren en bestaat uit nucleotiden die te vinden zijn in verschillende vleessoorten, vetten en met vlees geassocieerde chemische stoffen. Hoewel honden niet uitsluitend carnivoor zijn – zij eten ook plantaardig voedsel – bestaat hun voedsel in het wild voor ongeveer 80% uit vlees. Daarom zijn bij hen de speciale ‘vleesreceptoren’ ontwikkeld die in deze groep te vinden zijn.
In de laatste groep (Groep D) worden de receptoren aangeduid als “furaneol receptoren”. Deze stof komt in veel vruchten voor en kan worden beschreven als ‘zoet-fruitig’. Veel honden zijn gek op deze smaak. Vermoedelijk is de voorkeur voor zoet geëvolueerd omdat honden in de natuur hun dieet vaak aanvullen met vruchten die toevallig beschikbaar zijn.
SimonV