Als je minderjarig bent, ben je niet handelingsbekwaam, en mag je dus wettelijk geen overeenkomsten afsluiten (je mag niets huren of kopen). Ook het adopteren van een hond is een overeenkomst (namelijk met het asiel, je koopt of 'huurt' de hond van het asiel) en dus moet je meerderjarig zijn om zo'n overeenkomst rechtsgeldig te kunnen sluiten.

Noot 1: De wet maakt speciaal een uitzondering voor kleine/gewone aankopen. Je mag als minderjarige dus wel een patatje oorlog kopen.
Noot 2: Een overeenkomst met een minderjarige is 'nietig', want betekent dat als jij met een hond thuiskomt, je ouders rechtsomkeert naar het asiel kunnen en het asiel verplicht is om de hond weer op te vangen.
7 jaar geleden
Het gaat niet om leeftijd maar of je er voor kunt zorgen. Dus geld genoeg voor eten en medische zorg welke kosten aardig op kunnen lopen. Vijf keer per dag uitlaten en niet de hele dag alleen laten. Zulke dingen en dat voor de komende 15 jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
5 maal per dag uitlaten is niet nodig, je moet niet overdrijven. Het gaat om de tijd en de vrijheid die de hond heeft om uit te rennen en hond te kunnen zijn. Twee uur per dag heb je daarbij voor een sportieve jonge hond nodig, mag in drie keer. 5 maal een rondje om is dus te vaak en te weinig!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind 5 x normaal. Mijn hond mag maar 10 minuten eigenlijk. Loop 2 x 20 minuten en daarnaast nog 3 x een kleiner rondje. Los spelen mag ze helemaal niet helaas. Een hond die 10 uur binnen moet zitten omdat het baasje werkt vind ik triest.