Na hoeveel uren/dagen is het zorgelijk dat een kat nog niet gepoept heeft?

Daarmee bedoel ik, na hoeveel tijd kun je zeggen dat er iets aan de hand is, gemiddeld dan want elke kat is weer anders.

Mijn kat heeft gisternacht een stukje draad ingeslikt, nu bijna 24 uur later is hij nog niet naar de bak geweest, en dit weet ik zeker omdat ik al die tijd wakker ben geweest. Ik houd het normaal niet echt bij, maar mijn gevoel zegt dat hij normaal al wel geweest zou moeten zijn. Hij oogt verder niet ziek, drinkt en eet wel gewoon. Ik heb hem overigens ook nog niet zien plassen maar dit kan ik gemist hebben in een half uurtje dat ik weg ben gedommeld. Over het voer doe ik op advies van de dierenarts olie, dus je zou dan toch zeggen dat het al sneller moet gaan dan normaal? Ik durf met zekerheid te zeggen (op een keer een uitzondering na) dat hij normaal gesproken dagelijks gaat. Hij is wel op de bak geweest, maar bleef graven, maar er kwam niets, dit was vanmiddag, en sindsdien is hij er niet op geweest. Misschien ben ik wat overbezorgd, maar door de blaasgruis die hij heeft en wat bijna mis is gegaan ben ik extra alert nu, want ik weet hoe snel het mis kan gaan als het een uur daarvoor nog heel goed lijkt te gaan...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Als ik naar mijn katten kijk, dan is dagelijks of zo goed als dagelijks wel de normale gang van zaken. Een dag overslaan is echter geen reden tot paniek, bij ons mensen kan je ook niet altijd precies de klok erop gelijk zetten. De olie die je geeft zou echter juist laxerend kunnen werken, en dat hij wel graaft, naar er vervolgens niets komt is ook iets om in de gaten te houden. Zolang hij niet rusteloos oogt en steeds weer blijft graven zou ik het nog even aankijken, maar voor je gemoedsrust kan je straks natuurlijk ook even je dierenarts
(of de vervanger) bellen voor overleg. Succes met je katje!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@rieneke1 bedankt voor je reactie. Met dat ik dit type gaat m'n kat ineens poepen jeeeej Haha alleen geen overduidelijk draadje te vinden.... het ging ook met wat gekreun.. wellicht komt t draadje nog, weet niet of t gevaar nu voorbij is of dat dit nog niet echt wat zegt??
Rieneke1
7 jaar geleden
Oh, fijn dat is goed nieuws mahein. Het is goed dat je alert bent, en hou het nog even in de gaten, maar niet panikeren he? En als je in de gelegenheid bent zou ik wat maltpasta halen vandaag (die van Gimpet vooral wordt hier wel lekker gevonden), dat is beter dan olie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z'n darmen werken blijkbaar gewoon, dat draadje komt waarschijnlijk nog wel. Gewoon de komende dagen in de gaten houden. Met een paar dagen moet je het wel zien. En ik weet niet of je echt de drol uit elkaar hebt gehaald, maar zo'n draadje kan er ook netjes ín zitten hè? Kreunt ie trouwens vaker bij het poepen? Was het erg hard? Ik zou inderdaad even laxeerpasta halen, als je dat niet in huis hebt. O, en niet hele nachten wakker blijven hoor. Is nergens voor nodig. Ook voor Mahein moet je goed zorgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rieneke1, ja zeker fijn nieuws. Nee ik ben niet super aan het stressen, gewoon bezorgd, maar probeer te doen alsof alles normaal is zodat hij er zo min mogelijk van voelt. Dat wordt lastig helaas van de maltpasta, ik ben zelf afhankelijk helaas van anderen voor vervoer en dat gaat niet lukken, ik gebruik de olie nog even denk ik. Neem aan dat bij de volgende "lading" het draadje meekomt, geen idee of het nog op een draadje lijkt want in de vorige "lading" zat wel iets vaags (meer een stukje van haar ofzo leek het), maar t leek niet op t draadje wat er in was gegaan.. we zullen zien :) @Lies12, ja ik heb de drollen (waren meerdere kleine stukjes) helemaal ontleed. Viel me wel op dat de binnenkant ontzettend droog was, weet niet of dat nog iets zegt? Ik hoor hem verder nooit echt kreunen, ja was wel hard ondanks de olie die ik heb gegeven. Ja nouja, ik slaap toch slecht als ik me zorgen maak en wil gewoon echt niet dat er iets met hem gebeurd.. En als ik heb geslapen en stel hij is op de bak geweest.. geen idee wat van hem is want ik heb nog een kat .. dat maakt het wel lastiger. Nou ik heb net van 07.00 tot zon beetje een half uur terug geslapen dus ik kan weer even :) we zullen zien:)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb toch kunnen regelen dat iemand nu maltpasta voor mij haalt, super. Maar wat moet ik me daar bij voorstellen, hoe laxerend is het zeg maar? @rieneke1, @lies12
Rieneke1
7 jaar geleden
Geef je hem ook natvoer, of alleen brokjes? En drinkt hij genoeg? Zeker voor een gruiskatje is dat van belang. Het is goed als je her en der water hebt staan, liefst in tamelijk brede schalen, zodat de snor de rand niet raakt. Het beste is een mix van ouder en vers water, regenwater, water met waterpest in enz enz. Maltpasta is niet zozeer laxerend als wel dat het de darmwerking/beweging bevorderd. Zo wordt zo'n draadje hopelijk snel uitgedreven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rieneke1, ik geef hem speciaal medisch voer (brokjes) voor zijn blaasgruis (beide katten hebben het overigens) van Royal Canin. Af en toe geef ik natvoer maar dat is meer zelden, had begrepen dat dat juist niet zo goed is ivm zout, er is wel speciaal natvoer van hun eigen voeding maar die vinden ze niet heel erg lekker, ze zijn gek op droge brokjes :P.
Hij drinkt net zo als anders dus ik denk wel genoeg, ik heb een grote ovenschaal als waterbak :).
Oke, fijn, ja hoop het ook. Heb je overigens enig idee hoe dat draadje eruit komt, in zijn geheel of in stukjes en is het misschien te missen? Want ik zie het wel weer gebeuren dat er niets uit komt en dan ga ik toch aan mezelf twijfelen...
Rieneke1
7 jaar geleden
Vermoedelijk in z'n geheel, maar hoogst waarschijnlijk ga je het missen. Ik zou trouwens de kat goed monitoren, maar echt de keutels niet gaan zitten uitpluizen. Na 48 uur zou ik het veilig verklaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@rieneke1 oke bedankt :-)

Antwoorden (1)

mijn kat poept gemiddeld 1 tot 2 keer per dag, soms durft ze niet naar buiten en doet ze het 2 dagen niet maar na 4 tot 7 dagen zou ik wel even naar de dierenarts gaan met je kat om hem even te laten controleren of er niks mis is.