Kan het kwaad dat een kat een stukje draad heeft opgegeten?

Mijn kat kwam zojuist in paniek aanlopen met een stukje draad (ik twijfel of het een stukje garen was of flosdraad wat ik met mijn domme kop heb laten slingeren)in zijn bek wat hij niet weg kreeg. Ik heb hem proberen te pakken maar hij kroop door de stress weg. Uiteindelijk heb ik hem met een snoepje weten te lokken maar toen was het draadje verdwenen en nergens te vinden, conclusie, die heeft ie opgegeten. Nu lees ik allerlei horrorverhalen maar ook mogelijkheden dat hij het gewoon weer aan de voor of achterkant kwijt raakt. Hoe gevaarlijk kan het eten van een (dun en niet super lang, denk wel kleiner dan 10cm)draadje zijn? Ik bel sowieso morgen de dierenarts even en ik houd de ontlasting in de gaten, nu ook geen slaap meer voor mij want ik wil zijn gedrag in de gaten houden.. en ik slaap toch niet als ik me zorgen maak. Maar, de vraag is dus, is het perse gevaarlijk of maak ik me teveel zorgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je toch niet kunt slapen, dan zou ik samen met de kat gaan waken. En regelmatig controleren of de kat nog in de juiste conditie is. Dus levenstekens controleren.Net als bij een mens. Dus bewustzijn, adem en hartslag. Dus google even hier op en hou je kat in leven. Zolang de kat nog leeft en tekens van leven vertoont is er geen spoed bij. En is er geen kwestie van paniek. Je kunt altijd overleggen met de dierenambulance als je het niet vertrouwd of als er spoed bij is.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ja, dat kan zeker kwaad, risico op invaginatie. Volgende keer meteen flink malt-pasta geven, dat bevordert de passage.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties en tips. Inmiddels heb ik de dierenarts gesproken met het advies om olie over het voer te doen in de hoop dat hij het dan makkelijk kan kwijt raken en hem niet alleen te laten. Het zou met een dag of 2 toch wel eruit moeten zijn (hopelijk).

Het beste antwoord

Het kan zeker kwaad, Mahein.
Morgen even contact opnemen met de dierenarts is zeker een goed idee, of het zin heeft meteen langs te gaan, of liever te wachten op 'problemen'.

Onderweg kan het ergens blijven 'hangen' en voor problemen zorgen, maar of dat nu à la minute zo zal zijn, dat denk ik niet.
Ik heb precies dit probleem een tijdje geleden op tv gezien, het zat ergens omheen gedraaid en veroorzaakte pijn. Helaas meer herinner ik me niet, maar de kern wel: het kan kwaad en naar de da is geen overbodige luxe, maar ik zou eerst even bellen wanneer je / hoe laat je terecht kan.

Houd hem zeker goed in de gaten, je hebt hem al langer? dan ken je zijn gedrag. Dit is belangrijk, want je moet opletten of er veranderingen zijn.
Alles hoe klein ook even noteren en aan de dierenarts melden, elke verandering. Natuurlijk eten/drinken, maar ook plassen/poepen. Heb je meerdere katten, dan zou je hem even apart moeten zetten, anders kun je niet zien wat van hem is op de kattenbak.

Schiet nou niet in de stress/paniek, maar houdt hem goed in de gaten en ...nogmaals SCHRIJF alles OP. Dat is wel belangrijk.
En morgen ...straks... even de da bellen, overleggen hoe en wat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus52, bedankt voor je antwoord.
Ja ik was er al bang voor dat het eventueel kwaad zou kunnen en ik bel zeker morgen de dierenarts. Ja ik heb hem al vanaf kitten, hij is nu 2,5 jaar oud, ik heb hem samen met zijn broer. Ik heb de kattenbakken al zonder deksel in de woonkamer gezet zodat ik kan zien welke kat wanneer gaat en wat ie doet. Tot nu toe merk ik niets, maarja het is dan ook nog geen uur terug gebeurd. Bedankt voor de tips :)!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan.
De kattenbakken vlakbij neerzetten -zonder- deksels is een goed idee. Je hebt hem al 2,5 jaar, dan herken je zeker afwijkend gedrag, dat is goed.
Succes morgen Mahein, laat je nog iets weten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja zal ik doen :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus52, ik heb met de dierenarts gebeld. Voor laten braken was het nu te lang terug, ze kunnen niets doen behalve opereren en dat is nu nog niet aan de orde. Ik ga hem nu elke keer wat olie over het voer geven en hopen dat hij het kwijt raakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Het kán kwaad, dat wil ik zeker niet ontkennen, maar schiet a.j.b. niet onmiddellijk van alles in de stress. Dieren krijgen zoveel binnen waarvan wij het niet eens weten. Dan ga je ook niet 'voor de zekerheid' elke dag even naar de dierenarts. ("Stel dat 'ie wat gegeten heeft toen ik niet keek") Een muizendarmpje is ook 10cm. Haar van een kattenvacht is wellicht korter, maar lijkt voor een darmenstelsel van een kat heel erg op een draadje. Dat veranderd gewoon in een haarbal. Het kan geen kwaad het gedrag van je kant in het oog te houden, maar overdrijf je stress niet. Daar wordt het beestje alleen maar zenuwachtig van. Juist dán gaat 'ie raar gedrag vertonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt mahein voor je update! [Zou je dus voortaan malt-pasta (@Rieneke) in huis moeten hebben, nu je dit weet.]
Gedurende 2 dagen niet alleen laten, lukt dat?
Hoop dat olie over voer geaccepteerd wordt.:)
Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja hoor dat lukt :) en tja hij eet blijkbaar alles, draadjes en dus ook olie over t voer xD bedankt :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima, dat is goed nieuws, mooi!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij heeft nog steeds niet z'n grote boodschap gedaan.. begin me nu toch wel wat meer zorgen te maken, hij eet en drinkt wel goed. Straks is hij zeker 24 uur niet op de bak geweest.. zucht en ik niet in bed :-(
Pieter2011
7 jaar geleden
Keep calm and carry on, Mahein!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Apart zetten , @Mahein!?
Ga anders naar bed en neem deze kat mee naar je slaapkamer. Neem de kattenbak, de waterbak en de brokkenbak mee naar je slaapkamer. Kattenbak zo ver mogelijk van de water- en brokkenbak neer zetten. Eigenlijk moet niets naast elkaar staan. Dus drie dingen tegen 3 muren zo ver mogelijk verspreid. En dan nog eventueel de kattenmand, tenzij katje bij jou op bed slaapt, dat kan natuurlijk ook. Geen stress hoor, als er iets is merk je het wel. Zolang dit "hij eet en drinkt wel goed." , jouw woorden, klopt, is er niets aan de hand. Maar jij moet ook eens slapen, anders houd je het niet vol. Als je geen 2e kattenbak hebt? neem een teiltje met kranten/oud papier en grit er in en laat dat bij broertje staan, katje moet onder zo 'normaal' mogelijke omstandigheden leven, dus de normale kattenbak. Welterusten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus52 bedankt dat je zo meedenkt en meeleeft :)! Inmiddels is ie op de bak geweest maar geen draadje.. nu maltpasta gegeven en wachten op de 2e ronde, ik heb een uur of 7 geslapen nadat hij op de bak is geweest dus komt goed :-)!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima!
en dat slapen zit dus ook wel goed..::))