Kan kattengras irriteren in de keel van een kat?

Ik heb wel eens kattengras voor mijn katten, zijn ze dol op en gaat altijd goed.
Nu heeft een van mijn katten last van z'n keel vermoed ik door het gras. Hij moest ook braken na het eten van het gras (wat vrij normaal is) maar bleef daarna een raar geluid maken als hij z'n mond op en neer doet (af en toe). Een soort : krsss, krsss, ik dacht eerst dat ze aan mijn meubels aan t krabben waren tot ik er achter kwam dat hij t rare geluid maakt, wat hij nog nooit heeft gemaakt. Hij eet wel gewoon, drinkt, is actief en oogt niet ziek. Zou het onschuldig kunnen zijn of toch maar morgen langs de dierenarts? Bij teveel twijfel ga ik sowieso maar misschien heeft er hier iemand met een soortgelijke situatie. Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Kattengras is stug scherp rotspul, en kan niet alleen irriteren, maar ook vast komen te zitten in de neus- keelholte, en daar flinke problemen veroorzaken. Ik zou morgen zeker even overleggen met je dierenarts.

Als je een binnenkat hebt kan je beter gazonzaad kopen en dat zaaien in een flinke pot met aarde. Dat is zacht en mals en veroorzaakt veel minder problemen. En geef de kat maltpasta: de meeste katten vinden het heerlijk, en het zorgt ervoor dat opgelikte haren de kat aan de achterkant verlaten in plaats van aan de voorkand
Rieneke1
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik ken alleen het stevige kattengras, wat eigenlijk geen gras is. Wat de pasta betreft, het blijven katten he :) Die van Gimpet geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@rieneke, bedankt voor je antwoord. Ik heb niet geweten dat kattengras zo erg kan irriteren, ze verkopen het immers gewoon in de dierenwinkel en het leek mij daarom (als leek, zijn mijn eerste huisdieren/katten)prima voor gebruik. Ik heb hem gelukkig in de tussentijd het geluid niet meer horen maken, heb hem zelf in de keel gekeken maar kon niets zien, ik bel morgen even met de huisarts als hij weer geluid gaat maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ging overigens om vrij stug gras
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik laat hem af en toe even lekker buiten grazen, aan een tuigje ;-). Vindt-ie heerlijk.
Rieneke1
7 jaar geleden
@mahein, de dierenarts lijkt me handiger :) Hou ook in de gaten dat hij niet eenzijdig uitscheiding krijgt uit oog of neus, of een knijpoogje. Hoesten/ kuchen is ook een veeg teken. En ja ik vind het ook niet kloppen dat dit spul verkocht wordt als zijnde goed voor de kat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@rieneke1 Haha hoe kom ik nu weer bij huisarts, uiteraard de dierenarts. Bedankt voor de tips, ik houd het in de gaten. Tot nu toe lijkt het goed te gaan :) dus hoop dat t vanzelf weg is gegaan en niet weer straks begint.