Zou je met een zwangerschapstest voor mensen kunnen testen of een hond zwanger is?

Het zijn per slot van rekening allebei zoogdieren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er dan maar helemaal van af of de zwangerschapshormonen van de hond het zelfde zijn als die van de mens. Is er een bioloog in de zaal?

Het beste antwoord

Nee. De zwangerschapstest die in de winkel te koop is, reageert namelijk op het hormoon HCG in de urine, Humaan Chorion Gonadotrofine (ofzo, effe geen in om het op te zoeken) en het woord zegt het al : humaan. Van de mens dus.
Daarmee kun je dus niet zien of je hond of kat of wat dan ook zwanger is. De uitslag zal altijd negatief zijn. Zwangere honden hebben weer heel andere hormonen in hun bloed, waar nog niet een dergelijke test voor ontwikkeld is, en zeker niet op commerciele schaal. Daarvoor zijn ze net effe te duur. Om vast te kunnen stellen of je hond zwanger is zul je moeten wachten tot je van buiten wat kunt zien, of de dierenarts wat kan horen of voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, want een zwangerschapstest reageert op hormonen van de mens en niet van een dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens deze website zijn de meningen verdeeld:
13 jaar geleden
Nee, inderdaad reageert de test op het menselijke zwangerschaps hormoon. En bij honden is het zwangerschapshormoon anders.

Maar honden hebben niet zo'n lange zwangerschap als mensen, en er zijn al vrij snel tekenen van zwangerschap waar te nemen...

Een zwangere teef gaat vaak wat meer eten, en wordt wat rustiger. De tepeles zwellen wat op en worden (soms) donkerder.

Vanaf 24 dagen na de (eventuele) dekking kan een dierenarts voelen of de baarmoeder vergroot is en pups bevat... er kan vanaf dat moment ook een echo worden gemaakt waarop de pups te zien zijn...

Een röntgenfoto is pas mogelijk vanaf 45 dagen, omdat de botjes van de pups dan pas voldoende kalk bevatten om zichtbaar te zijn op een röntgenfoto.