Als een kat is aangevallen door een andere kat moet hij dan naar de dierenarts?

Of kan je eerst aankijken of het goed gaat met de kat? Er zijn geen wonden te zien, maar de plukken haar vlogen tijdens het gevecht wel in het rond. (Het is niet mijn eigen kat. Het gaat om een magere kat die bij iemand anders is komen aanlopen.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Nee, je hoeft niet meteen naar de dierenarts te rennen als je op het eerste gezicht geen verwondingen kan ontdekken. Bedenk wel het volgende: kattenhuid is zeer elastisch, en sluit zich al snel over een wondje wat door tanden of nagels is veroorzaakt. Meegekomen vuil wordt dus afgesloten en zodoende kan zich een abces ontwikkelen. Dat is niet alleen zeer pijnlijk voor de kat, maar ook gevaarlijk, omdat de ontsteking naar binnen kan slaan. Hou de kat dus zeker een tijd goed in de gaten of je een bult/ zwelling ziet, en/ of de kat wat slomer is dan anders. Is dat het geval, dan moet je zeker met het beestje naar de dierenarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de kat trouwens aan is komen lopen en mager is, dan is dat, los van de vechtpartij, een goede reden om het dier na te laten kijken, niet alleen om eventuele kwalen op de sporen, maar ook om op aanwezigheid van een chip te controleren.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik dacht wel dat et zo was, maar maakte mij toch zorgen. Het is lastig als het niet je eigen kat is. Klopt het dat je geen e-mail meer krijgt als er antwoord is gegeven op je vraag? Inloggen gaat ook lastiger dan een tijd geleden.
Rieneke1
7 jaar geleden
GV heeft al tijden kuren helaas :(
Als de kat verder goed beweegt en er is ook niets te zien, dan is een dierenarts overbodig.
7 jaar geleden
Daar hoef je niet mee naar een dierenarts, wilde boskatten vechten ook, en gaan ook niet naar DA
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
???? Wolven vechten ook, en gaan ook niet naar de dierenarts. Dus met je hond hoef je ook niet te gaan na een vechtpartij? Wat een bizarre redenatie. Dieren in het wild kunnen langzaam creperen ja, persoonlijk ben ik blij dat dat voor onze huisdieren niet hoeft.