Wat gebeurd er met de dieren die op de unielijst geplaatst zijn?

Op 13 juli is de unielijst behorende bij de IAS verordening gepubliceerd, wat dient er nu met de dieren te gebeuren die op de lijst zijn geplaatst.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.collectief-ias.nl/p/overgang.html Geeft die link antwoord op je vraag?

Het beste antwoord

In grote lijnen mogen particulieren en dierentuinen de dieren die ze hebben houden totdat ze overlijden (uitsterfbeleid). Iedereen moet zoveel mogelijk voorkomen dat de dieren niet ontsnappen.

Hier de hele regeling:

http://www.collectief-ias.nl/p/overgang.html

Particuliere houders mogen na inwerkingtreding van de lijst begin volgend jaar de dieren die ze al hebben houden totdat ze een natuurlijke dood sterven, maar mogen niet meer fokken. Ook moeten ze aan strenge eisen voldoen om te voorkomen dat dieren ontsnappen en ze dus in een gesloten omgeving houden. Kan een particulier niet aan de eisen voldoen, dan worden de dieren weggehaald. Voor particulieren met planten die op de lijst staan is er geen overgangsregeling.
Commerciële houders mogen dieren en planten die zij al hebben nog twee jaar verkopen aan instellingen die een ontheffing krijgen voor onderzoek of behoud van de soort buiten hun natuurlijk leefgebied of voor geneeskundige activiteiten, mits de exemplaren in een gesloten omgeving gehouden en vervoerd worden en alle passende maatregelen zijn genomen om voortplanting of ontsnapping te voorkomen.
De verkoop of overdracht van levende dieren en planten aan niet-commerciële gebruikers is toegestaan tot één jaar nadat de soorten werden opgenomen op de Unielijst, mits de exemplaren in een gesloten omgeving gehouden en vervoerd worden en alle passende maatregelen zijn genomen om voortplanting of ontsnapping onmogelijk te maken.
Voor dierentuinen is er geen uitzondering in de Verordening opgenomen. Zij vallen onder het “nietcommerciële” regiem. Dit betekend kort gezegd een uitsterfbeleid. De Europese Commissie heeft aangegeven de soorten op de lijst echt niet meer in Europa te willen, ook niet in dierentuine

Toegevoegd na 2 uur:
Moet voorkomen dat de dieren ontsnappen idd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Uhm.: " iedereen moet voorkomen dat de dieren niet ontsnappen ".
Dus wel de deurtjes op een kier ? ; )
Erna55
7 jaar geleden
Toch een plus waard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees wat ontsnappen betreft in de vordering toch ook iets anders, ze moeten namelijk in een gesloten omgeving worden gehouden waaruit ontsnappen onmogelijk is; Per 3 augustus 2016 geldt een Europees verbod (EU-exotenverordening 1143/2014) op bezit, handel, kweek, transport en import van een aantal schadelijke exotische planten en dieren. art. 31 lid 1
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze link hoort hierbij: http://reptipedia.nl/IAS/Invasieve%20exoten%20verordening%201143%202014%20Nederlands.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod, jaja ik heb het al aangepast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volledig en goed gecorrigeerd.

Andere antwoorden (1)

Volgens de informatiepagina zouden al die planten en dieren uitgeroeid, ingedamd of beheersbaar moeten worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beheersbaar houdt in, een populatie die goed gecontroleerd kan worden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus de schildpadden die in de parken zitten moeten gevangen en vermoord worden?