Is mijn goudvis ziek?

Ik heb sinds 2 jaartjes een aquarium. Het begon met 1visje die al snel een maatje kreeg en een maand later nog 2 buddies er bij kreeg. De vis waarmee het begon is jammer genoeg al overleden en daarvoor in de plaats kwam vis Soja.
Soja is nu 11 maanden volgens mij en het viel mij op sinds een week dat hij een bult op zn hoofd/nek heeft.
De andere 3 visjes zien er wel gewoon goed uit. En vis Soja verder ook, op die bult na die volgens mij wel iets groter is geworden sinds het mij is opgevallen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en of het ernstig is?
Ik heb zo ook sinds gisteren in een nieuwe tank gedaan (alle 4) omdat de vorige tank veelste klein werd voor hun viertjes.

Soja is trouwens een zwart/goude goudvisje van ongeveer 8 cm. Zijn linker oog is ook sinds een lange tijd veel zwarter dan zijn rechter oog, maar dit is al paar maanden zo en het leek niet alsof hij er erg last van heeft. Verdrer zitten ze nu in een 60l aquarium met wat plantjes en stenen. En zien ze er wel stuk gelukkiger uit dan in die kleinere bak. (wat mijn startersaquarium sinds begin 2014)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
bamibal
7 jaar geleden
60 liter is nog steeds veel te klein voor goudvissen.
Z512099
7 jaar geleden
Plaats eens een foto, hoe kunnen wij van hieruit anders zien wat er aan de hand is ?
Zonder waterwaarden en andere belangrijke info is hier geen zinnig antwoord op te geven...

Antwoorden (3)

Een bult duid vaak op een abces, dus ja je vis mankeert wat.

Ook een vis lijn pijn dus ga aub snel naar een dierenarts, een abces is vaak goed te verwijderen als die nog niet te groot is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijk is het karperpokken.
Dat komt vooral voor in erg slecht water.
En gezien je oude bak erg klein was, had je dus slecht/ vies water, ook al lijkt het helder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het is moeilijk te zeggen wat je vis mankeert zonder foto...als alle andere vissen nergens last van hebben en soja de bult al een aantal weken heeft is het niet besmettelijk. het zwarte oog is waarschijnlijk blind.. het kan idd een abces zijn, maar ook een tumor. hier is bij z'n kleine vis niks aan te doen...Let er wel goed op dat je bij je nieuwe bak de bacterie huishouding goed houdt...stress bij vissen kan een hoop ellende geven..

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens is 4 goedvissen in z'n bak ook al vrij veel. zet er een goed filter op...