Mijn kip heeft opeens een mini ei gelegd, is dit gewoon eetbaar?

Mijn kippen leggen al jaren eieren.
Nu vonden we opeens een ei zo groot als een flinke knikker.

Wat is dit en is het gewoon eetbaar?

Picture for question
8 jaar geleden
20.6K

Antwoorden (1)

Tenzij er een duif langs is gekomen is dit een miniatuur kippenei. Het eitje bevat gewoon eiwit en een dooiertje, maar vaak ook iets 'onbestemds'. In de kip is een klein stukje ei of ontstekingsmateriaal losgeraakt van de eileider. Het lichaam van het dier heeft dit herkend als 'ei' en er daarom eiwit en een schaal omheen gevormd.

Het bloedstipje in het ei kan met een natgemaakte lepel worden verwijderd. En het is dus verder gewoon eetbaar. (Maar niet geschikt om te verkopen).

Lang geleden dacht men dat de haan dit zou hebben gelegd, en daardoor komt het dat zo'n mini-ei een hanenei wordt genoemd.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wist ik niet, al zou ik het rustig hebben gekookt of gebakken :), leuke, maar ook goede informatie. +