Hoe lang zijn Hoogvinkarper zwanger?

Ik kan het nergens op internet vinden.
Maar hoe lang zijn Hoogvinkarpers zwanger?
Ik heb namelijk één vrouwtje die een dikkere buik heeft sinds vandaag maar ik vraag me af hoe lang ik haar nog in de bak kan houden voordat ze naar een andere bak gaat totdat ze bevalt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

De hoogvinkarper is een levendbarende vis, en dat wil zeggen dat er geen eitjes worden afgezet maar dat volgroeide jonkies op de wereld worden gezet. Dat duurt ongeveer drie tot vier weken.

Zorg dat er voldoende beplanting in het aquarium is, zodat de jongen zich kunnen verstoppen. Anders worden ze opgegeten door andere bewoners van het aquarium.
De jonkies zelf kunnen zich na ongeveer zes maanden ook al weer voortplanten...
Amadea
8 jaar geleden
Er zijn wel tekenen waaraan je kan zien of ze bijna gaat bevallen. Als ze rustiger wordt en ze gaat zich verstoppen tussen planten of onder evt decoratie zit het er wel aan te komen. Bij sommige soorten zie je een witte vlek op de buik ontstaan net voor ze begint. Je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen om haar nu al apart te zetten als je de jongen wilt houden. Dat gaat natuurlijk niet als je een klein bakje hebt speciaal om de jongen op te vangen, maar als je toevallig zelf een bak over hebt, of in je kennissenkring iemand weet, heb je de meeste jongen. Let op, de moeder zal ook de jongen op gaan eten. Zorg ervoor dat je een open bodem bedekking hebt. Bij de xenos hebben ze nu een soort grasmatjes. Die zijn erg geschikt (wel eerst even uitkoken) succes!