Vanaf wanneer jonge poes steriliseren ?

Ik heb hier een 6 maand jonge en mooie poes. Dat hebben de katers in de buurt al een tijdje ontdekt... Hoog tijd om ze te steriliseren om ongewenste (maar weliswaar leuke) kittens te vermijden.
Nu hebben ze mij echter altijd verteld dat het voor een poes gezonder is om ze minstens één dracht te laten hebben en ze pas daarna te steriliseren.
wat is daar van aan ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kat steriliseren
Al vanaf dat ze 5 of 6 maanden oud is, kan een poes 3 keer per jaar een nestje ter wereld brengen. We raden aan haar te laten steriliseren, maar als je met haar wilt fokken, kan je dierenarts je daar meer over vertellen.

Kies je voor sterilisatie of castratie, dan is er veel dat je moet weten. Vanaf 5 of 6 maanden kun je deze behandeling met een gerust hart laten uitvoeren. Ook als ze nog geen nestje heeft gehad.

Je dierenarts heeft al vele malen sterilisaties en castraties uitgevoerd, dus het is niets om je zorgen over te maken. Als je haar in de ochtend naar de dierenarts brengt, mag je haar vaak nog dezelfde dag mee terug naar huis nemen. Ze is onder narcose geweest, dus ze kan nog een beetje versufd zijn wanneer ze wakker wordt. Laat haar in een rustige omgeving weer helemaal bijkomen en vergeet niet haar af en toe zachtjes te aaien.

In sommige gevallen zal ze wat aankomen na de operatie. Een uitgebalanceerde maaltijd, zoals de WHISKAS® 2-12 Maanden Maaltijdzakjes of droge voeding, is dan extra belangrijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
" Ook als ze nog geen nestje heeft gehad. "
Hopelijk heeft u voldoende aan dit antwoord, anders kunt u altijd even de dierenarts bellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
Vaak zijn de poezen zwanger tegen de tijd dat het baasje 6 maanden geteld heeft en net naar de vet. gaat om de poes te laten helpen. Het kan eerder al hoor.
Hier moet je, als je een nest katjes hebt en je verkoopt ze/geeft ze weg ze al geopereerd hebben. Dus dan zijn ze eigenlijk al maar 4 maanden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zo een vermoeden dat het klikken op die link mij zal vertellen dat dit antwoord rechtstreeks geknipt en geplakt is van de site van Whiskas.
Het is hoog tijd je poes te laten castreren, sterker nog: je bent eigenlijk al aan de late kant. Het beste is om een poes nog voor de eerste krolsheid te laten castreren.
Iedere krolsheid en de bijkomende hormoonschommelingen geven namelijk een verhoogd risico op baarmoederontsteking, diabetes, en kwaadaardige mammatumoren op latere leeftijd.
Ok het hebben van een nestje brengt gezondheidsrisico's met zich mee, zeker als de poes lichamelijk en psychisch nog niet volgroeid is.

Maak dus maar zo snel mogelijk een afspraak, maar liever niet als de poes krols is. De dierenarts castreert dan liever niet, om het risico van een bloeding uit te sluiten.
Geef in geen geval de pil: ook 1 enkele pil geeft al onaanvaardbare gezondheidsrisico's, en moderne dierenartsen zullen de pil niet meer voorschrijven.
Ook zijn er nog dierenartsen die hun bijscholing laten verslonzen en een poes pas met 9 mnd willen castreren omdat ze anders niet goed uit zou groeien. Dat is al heel lang achterhaald: in dat geval ga je het beste naar een andere dierenarts.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, en voor alle duidelijkheid: dat het beter is voor poezen om minimaal één nestje te krijgen, is een fabeltje dat om de één of andere reden nog steeds rondgaat. Erg jammer, want dat soort fabels houden allerlei problemen in stand, van zwerfkatten en overvolle asielen tot een verhoogde kans op FIV.