Kan dit epilepsie zijn? (hond)

Hallo,

Ik heb een Chihuahua reutje van bijna 7 jaar. Het is een heel vrolijk hondje en vind altijd alles en iedereen leuk en kan lekker druk en dominant zijn.
Af en toe lijkt het net alsof hij een "aanval" krijgt. Hij begint dan uit het niets met zijn staart tussen zijn poten en kop naar beneden overal naartoe te sprinten (onder de eettafel, in een hoek van een kamer, onder de katten krab paal, onder de bank etc.) Je ziet aan zijn ogen dat hij "bang" is en trilt. Als je hem aandacht geeft begint hij tegen je op te springen en als je hem dan optilt vliegt hij meteen je nek in.
Dit gebeurd toch wel met enige regelmaat maar eigenlijk altijd zonder duidelijke aanleiding. Hij begint niet te kwijlen en valt ook niet om e.d.
Kan dit een vorm van epilepsie zijn of kan dit ergens anders op duiden?

(Natuurlijk ga ik dit ook nog navragen bij een dierenarts)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tip voor als je naar de dierenarts gaat. Film een aantal "aanvallen" zodat de dierenarts ook kan zien wat je bedoeld.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ook belangrijk, wat gaat er aan vooraf? Het kan nl. ook veel te veel stress zijn. Dus wanneer treed dit op. Uit het niets is zorgelijk en het antwoord van Ivana zou ik opvolgen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jodyenboyke, gek genoeg gebeurd het vaak in de avond, nu ook weer nu ik net thuisgekomen ben en eten geef. Hij heeft ook duidelijk nu geen eetlust terwijl hij altijd goed eet. Voor de rest gebeurd er vaak niet zoveel, hij ligt meestal rustig en begint dan opeens te lopen naar verstop plekken

Antwoorden (1)

Ziet er niet uit als epilepsie, maar dat is vanuit hier niet vast te stellen natuurlijk.
Waar ik wel aan denk, is een hersenafwijking of tumor. Er is met Chihuahua's de laatste jaren zoveel doorgefokt omdat er een giga vraag naar was, dat er diverse ziekten zijn ingeslopen.
Als je verder veel met hem loopt en hij zijn energie op normale wijze kwijt kan, zijn deze uitbarstingen niet logisch en zeker niet als daar een ooguitdrukking-verandering bij te zien is. Dat trillen is dus ook vreemd.
Goed idee van Vics om een video-opname te maken, maar een hersenscan zal toch uitsluitsel moeten geven. Op dus naar een goede dierenarts en eventueel een verwijzing naar een dierenspecialist.
Ivana
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ duidelijk antwoord!
Ivana
8 jaar geleden
Ja, soms zijn antwoorden heel hard, maar je kan er niet omheen. Bedankt Jody!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana, vind je antwoord niet hard hoor. Gewoon duidelijk. De Dierenarts is in dit geval geen overbodige luxe. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ga het inderdaad even bespreken met de dierenarts en even filmen zodra het weer gebeurd! De reden dat ik aan epilepsie dacht is omdat het hondje van mijn moeder (afkomstig van mijn hondje) wel een vorm van epilepsie heeft die ook afwijkt van hoe je het normaal verwacht en daar is helaas niets aan te doen. Maar super bedankt!