hoe krijg ik balpen inkt uit vacht van mijn whippet hond ?

mijn hond heeft een balpen opengebroken en kwamen vlekken in de mand waarze op ging liggen en nu heeft ze inkt vlekken op haar dunne vacht met babydoekjes komt er maar heeeel weinig van af hoe krijg ik het eraf?

8 jaar geleden
4.3K
paulus811
8 jaar geleden
Heb je haar al onder de douche gezet en met hondenshampoo gewassen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als wassen niet helpt, misschien knippen of scheren?
19belle87
8 jaar geleden
ja net gedaan t is wel flink vervaagd maar is er nog

Het beste antwoord

Je kunt het best groene zeep of driehoekszeep nemen. Dat helpt tegen heel veel vlekken en tast de huid niet zo aan. Smeer de plek goed in en zorg dat hij dan niet gaat likken als hij erbij kan. Daarna goed afwrijven met schoon doekje en onder de kraan ermee om goed af te spoelen.
amc
8 jaar geleden
19belle87
8 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Op mijn vorige werk worden een soort ronde rekenschijven gebruikt waar de gebruiker met potlood streepjes op een gematteerde plastic draaischijf moet zetten. Die kun je er dan met gum weer afvegen.
Dat merkstreepjes zetten gebeurde echter soms ook wel met balpen, en ik heb toen ontdekt dat je dat er met keukenpapier en een duppeltje brandspiritus prima af kunt krijgen.

Op mijn vingers heeft het nooit kwaad gedaan, maar met elk reinigingsmiddel moet je even doorlezen. Ik vind voor brandspiritus:
“Het onverdunde product kan prikkeling van de ogen en het ademhalingssysteem veroorzaken. Bij veelvuldig gebruik van het product kan roodheid van de huid ontstaan.” En het is licht ontvlambaar.

http://www.ehboforum.nl/index.php?PHPSESSID=r5l11upt3ovpt7jtdo8elahnr6&topic=2523.15 en dan reactie nr. 25

Zolang je hond niet rookt, en jij in elk geval oplet met vuur, zal er niets ergs gebeuren.

Verder lijkt het me uiteraard dat de inkt er met het groeien van de vacht en verharen er heel geleidelijk uit zal verdwijnen. Maar dat zal wel een tijd duren. Dus probeer een of het met brandspiritus gaat: als het doekje of papiertje waar je mee veegt de inktkleur aanneemt, dan heeft het dus een reinigend effect.

Dat het niet lekker ruikt is ook praktisch: dan gaat de hond er niet aan likken. De geur is er o.a. om fiscale redenen, want ander kunnen alcoholverslaafden goedkoop aan hun dosis komen.

Ik zou me echter kunnen voorstellen dat de onaangename geur de hond juist inspireert ;-) om de plek met likken te reinigen, zoals katten doen.
In dat geval is spiritus ketonatus wellicht een betere keuze. Dat is een ontsmettingsmiddel wanneer injecties gegeven worden. In principe wel een stuk duurder, maar als je nou bij een huisarts of dierenarts uitlegt willen ze misschien wel even met wat van dat spul op een doekje of watje vegen, afhankelijk van hoe groot de verontreinigde plek is. Ik lees dit nu net pas, en heb op mijn werk nooit spiritus ketonatus of drank geprobeerd om die plastic schijven schoon te krijgen.
https://www.ntvg.nl/artikelen/brandspiritus-als-goedkoop-vervangmiddel-voor-spiritus-ketonatus-ter-desinfectie-van-de

Een van de gebruikers zei me ooit dat hij al die vervelende streepjes niet hinderlijk vond: hij keek gewoon naar de verplaatsing van een streepje dat er al stond, en hoefde zelf zo nooit een streepje te zetten. Ik vermeld dit maar even omdat betreffende collega De Haan heette: zo zijn we weer terug bij de dieren!
8 jaar geleden
19belle87
8 jaar geleden
dankjewel dat hielp wel op de bank en vloer vlekken inkt weg te krijgen alleen op dr dunne vachtje durf k zo iets sterks niet te gebruiken
Probeer gewoon eens vette nivea of make-up remover... Wil je laten weten of t gelukt is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19belle87
8 jaar geleden
het meeste is wel weg, ik had eerst met hondenshampoo weggehaald, babydoekjes daarna de groene zeep, daarna nivea en babydoekjes t meeste is gelukkig weg:) je ziet npg wel vaagjes blauw maar dat groeit er vast wel uit Bedankt iedereen!