Wat kan men doen om een dove poes te helpen ?

Ze is 17 jaar en nu bemerk ik dat ze sedert een paar dagen niets meer hoort, ze miauwt zeer luid en ik vrees dat ze er erg onder lijdt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dove katten gaan niet luid miauwen, dat doen zij wel als zij pijn hebben.Op die leeftijd komt het nierfalen vaak voor. Plassen kan pijnlijk zijn. Kortom, bezoek snel de dierenarts.
Rieneke1
8 jaar geleden
Dove demente katten kunnen enorm hard mauwen zonder dat ze pijn hebben! Een regelmatige controle is echter wel aangewezen op zo'n leeftijd: laat dmv bloedonderzoek de nieren en schildklier controleren.

Antwoorden (3)

Als het leven van een huisdier lijden wordt, moet je je gaan afvragen of het niet beter is om dat dier uit zijn/haar lijden te verlossen. Overleg dat even met een dierenarts, die hebben daar goede kijk op, en zullen dan advies geven.
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
sterkte !!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Precies, naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel juist, houdt rekening met het beste voor het dier : afscheid nemen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Naar een dierenarts is een goed idee, dat moet sowieso regelmatig met een oudere kat.
In laten slapen omdat poes dement en doof is, is onzinnig zolang er geen verdere onoplosbare medische problemen spelen. Heb een poes gehad die doof was, artrose had, en dement was vanaf 17 jaar.
Heb haar in laten slapen toen ze ruim 20 en op was.
Beestje heeft, met pijnstilling voor de artrose, een fijne oude dag gehad.
Dove katten zijn zelf ook bang voor andere katten en gedragen zich dus niet sociaal. Ze weten eenvoudig niet hoe ze zich tegenover andere katten moeten gedragen omdat ze signalen via het gehoor niet oppikken. Het is daarom beter om een dove kat niet in een huis te plaatsen waar al meer volgroeide katten wonen. Ook honden zijn voor een dove kat meestal stresserend, omdat een hond geen rekening kan houden met de doofheid van een kat. Ook kinderen moeten echt secuur geleerd worden hoe ze moeten omgaan met een dove kat. Een dove kat zal schrikachtig zijn en in de war raken als u het diertje onverwachts aanraakt, aait of optilt. Zorg dat de kat u altijd ziet als u in de buurt bent, en laat merken wat u van plan bent te gaan doen. Hoe u dat doet?

Gebarentaal leren
Het klinkt misschien vreemd, maar ik raad iedereen met een dove kat aan om te communiceren door middel van gebarentaal. Ik heb mijn dove poes gebarentaal geleerd en dit was een heel goede methode om haar het leven aangenaam te maken. Niet alleen gebarentaal blijkt (met enig geduld) prima te werken, maar ook trillingen horen erbij. Voor alle gebaren geldt dat u de gebaren wel een poosje moet toepassen voordat de kat het verband begint te snappen, maar als u de gebaren consequent herhaalt en deze gebruikt op het juiste moment, dan zal de kat zeer snel begrijpen wat de gebaren betekenen.
fremar
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Plus.
Antoni
8 jaar geleden
Het lijkt mij voor iedereen van belang te weten dat in dit antwoord niet een tekst staat over de ervaringen en ideeën van fremar, maar over die van ene SammyJo, een voormalige doktersassistente. Het is dus die SammyJo die op de website van de bron iedereen aanraadt gebarentaal te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni Het antwoord is een 100% copy&paste van genoemde website. Fremar wekt zo de indruk of het zijn eigen antwoord is. En dat is niet de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fremar schrijft nergens dat hij het zelf heeft verzonnen, heeft de bron van de tekst van het antwoord erbij geplaatst, ik zie dus het belang niet van de extra vermelding dat de bron een artikel is van SammyJo.
SammyJo zelf wekt wel de indruk dat zij het zelf heeft verzonnen maar die heeft het weer van TryOut.
http://www.artikelwebsite.nl/A46/gebarentaal-voor-dove-katten
Als je even googeld kom je zelfs terecht bij een Amerikaanse vrouw, diverse artikelen van Pim op Facebook en een circusdirecteur.
Ik vraag mij af of het allemaal op waarheid berust of gewoon een humorartikeltje van Midas Dekker.
Onze kat was stokdoof maar wij hoefde hem niet te dresseren. Hij wist ons heel goed kenbaar te maken wat hij wilde.
Rieneke1
8 jaar geleden
Een dove kat gebarentaal leren is op zich geen slecht idee: een jonge kat kan je veel leren.
Bij een demente kat van 17 is het leervermogen helaas gedaald tot 0, dus die leer je niet veel meer.
Klakkeloos overnemen van een tekst heeft als nadeel dat je niet altijd goed begrijpt wat je neerzet.
Antoni
8 jaar geleden
@JoanDArc, ik vind dat iedereen in wiens antwoord een "ik" voorkomt, duidelijk moet aangeven of hijzelf wel of niet die ik-persoon is. Fremar heeft dat, vind ik, niet duidelijk genoeg gedaan. Een antwoord kan ook zelf geformuleerd zijn en alleen gebaseerd zijn op een bron. Uit de tekst van het antwoord van fremar is niet duidelijk of hij die tekst zelf heeft geformuleerd of die tekst volledig letterlijk uit de bron heeft overgenomen.
Onze poes is 22 jaar geworden en daarvan was ze zeker 7 jaar doof. Ze has er geen last van. Het harde mauwen herkennen we, dat deed ze ook.

Als het van de een op de andere dag gebeurd is het wel raadzaam om de dierenarts te raadplegen. Opeens doof worden komt niet door de ouderdom.

Veel witte katten worden doof geboren, dat is genetisch bepaald. Deze katten hebben verder een prima leven...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Sommige witte katten met blauwe ogen worden doof geboren. Plus voor je advies bij plotselinge veranderingen de dierenarts te raadplegen.