Waarom worden er honden geimporteerd uit het buitenland terwijl er hier in Nederland genoeg honden in het asiel zitten die een baasje nodig hebben?

Ik begrijp niet waarom iemand een hond uit bijvoorbeeld Spanje of zelfs Curacao etc wel wil adopteren terwijl er in Nederland heel veel leuke honden ook een baasje zoeken. Ik snap dat de buitenlandse honden ook zielig zijn en graag een warm huisje willen maar het lijkt mij dat als je een hond uit bv Spanje hierheen laat komen, een andere hond die al hier in het asiel zit, dus geen baasje krijgt. Ik heb het niet over broodfokkers en puppies. Maar volwassen zwerfhonden uit het buitenland.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn mensen die gevoelig zijn voor zielige verhaaltjes. Het zieligste verhaal wint.
De verhalen van honden uit het buitenland worden harder en zieliger vertelt.
paulus811
8 jaar geleden
Nou Erna, het zijn niet alleen zielige verhaaltjes hoor. Wat er soms met honden in het buitenland gebeurt is te erg voor woorden.
Erna55
8 jaar geleden
Juist. Dat is wat is zeg.
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-faq.html
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.asieltiel.dierenbescherming.nl/buitenlandsehonden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik ben er ook gevoelig voor. Als ik dan zo'n hond met een zielig verhaal zie wil ik die ook wel adopteren, maakt niet uit waar het beestje vandaan komt. Alleen ik doe het niet, want ik vind dat ik te weinig tijd heb voor een hond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima uitgangspunt @HeerVoldemort, ben ik het helemaal mee eens!
Als je geen/te weinig tijd hebt, neem dan geen hond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De asielen zijn wel bezet, probleem is dat het vaak is met moeilijk herplaatsbare honden.
De gemiddelde hond, heeft zo weer een nieuwe baas. Maar honden met een rugtasje of rassen als pitbull/stafford, die blijven lang zitten. Ik heb niks met al die buitenland honden, het gaat zo vaak fout, ze lopen weg omdat ze het niet gewend zijn en gaan verder met op straat leven.
Maar ja.. het klinkt zo zielig dus mensen gaan ervoor

Het beste antwoord

Volgens mij wordt er door de verenigingen die buitenlandse honden importeren te veel een beroep gedaan op valse emoties. Vaak wordt er voorbij gegaan aan de trauma's die dergelijke honden hebben opgelopen en de kracht en kennis die nodig is om buitenlandse honden op het goede, aanvaardbare spoor te brengen, zodat ze noodzakelijkerwijs ook hier weer moeten worden doorgeschoven.

Bij meerdere verenigingen geldt ook dat winst een motief is om 'omzet' te draaien. Dus nog maar een extra hoeveelheid emotie eroverheen, dat helpt mensen die zogenaamd of echt van honden houden over de schreef.

De dierenbescherming daarentegen is voorzichtiger, om rampen voor mens en dier te voorkomen. Ze staan daardoor niet vooraan te dringen met tragische verhalen om meelij op te wekken en zodoende honden te kunnen plaatsen.

Dus wie het hardst schreeuwt wordt het snelst gehoord. Ik kan daar ook met afschuw naar kijken en vind het, net als jij, onterecht dat vreemde honden onze eigen asielhonden verdringen.
Ivana
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Ik denk dat veel honden uit het buitenland ook in een opwelling tijdens vakantie worden meegenomen. In Nederland loop je niet 'toevallig' een asiel in en wordt je niet met de ellende geconfronteerd, al vraag ik me ook af in hoeverre 'vreemde honden' Nederlandse asielhonden verdringen. Dat lijkt meer een aanname dan een feit.
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ en veel van die buitenlandse honden komen ook hier weer in het asiel terecht, omdat mensen niet met de problemathiek om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana : mee eens >> Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus voor Ivana, plus voor paulus811
Z512099
8 jaar geleden
+ allemaal waar.

Andere antwoorden (1)

Veel zgn asiels in Spanje en Oost-Europese landen zijn in werkelijkheid dodingsstations. De dieren worden onder soms erbarmelijke omstandigheden voor korte tijd vastgehouden, en vervolgens gedood.

Dit in tegenstelling tot de asiels hier in Nl, war in principe een no-kill beleid wordt gehandhaafd. Het leed bij veel buitenlandse honden en katten is urgenter en vaak schrijnender, waardoor mensen voor deze dieren kiezen.

Of dat, ivm socialisatie, altijd een wijs besluit is? Deze dieren kunnen zich ontpoppen als fantastische huisdieren, maar het kan ook anders lopen dan verwacht.

Daarnaast vermoed ik dat in veel NL asiels vooral een bepaald soort honden wordt aangeboden, met niet altijd een goede naam. Dat zal lang niet altijd terecht zijn, maar wellicht wel een rol spelen.
Maar nogmaals, dit laatste is slechts een vermoeden.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit feit "dodingsstations" ipv asiel zou voor mij het enige punt mogen zijn om iets te doen en wel het bouwen van echte asielen, zodat de dieren ter plaatse veilig oud kunnen worden. Plus +
Z512099
8 jaar geleden
+, dodingsstations ...