Waarom zijn granen ongezond voor een kat om te eten?

Ik weet dat een granenallergie regelmatig voor komt bij katten. Maar ik hoorde ook dat granen sowieso ongezond zijn voor katten. Waarom is dat dan? Wat kunnen ze last van krijgen qua aandoeningen als ze wel regelmatig granen eten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hou zouden granen goed kunnen zijn voor een vleeseter ? Daar kunnen ze met die korte darmen helemaal niks mee ; is puur vulling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat snap ik maar wat kunnen ze er van krijgen als ze het wel regelmatig eten? Heel veel kattenvoer, en dan vooral de goedkopere merken (supermarkt), zitten er bomvol mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat granen niet verteerbaar zijn voor katten is denk ik algemeen bekend. Maar wat het gevolg is van het eten van granen? Misschien gaat het immuun systeem hierdoor ten gronde.
Mogelijk kom je hiermee wat verder in je zoektocht naar het waarom:
http://www.worldofdani.com/welofnietvoerenvangranen.htm

Het beste antwoord

Katten missen een bepaald enzym in hun speeksel, waardoor de koolhydraten van granen zorgen voor tandplak.
Granen zijn geen natuurlijk voer, waardoor de kat er niets mee kan en het verkeerd opslaat: gevolg obesitas en grotere kans op diabetes.
Verlaging zuurgraad van de urine dus grotere kans op struviet (blaasgruis).
Verdenking van slechte invloed op de schildklier.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel Rieneke. Het badeel is alleen dat mijn kat dol is op dat "junkfood" en daar door nu zijn gezonde maal niet blieft.. Maar ik moet volbouden, ik weet het! ;-)
Rieneke1
8 jaar geleden
Het zijn net kinderen, ik weet er alles van :( Langzamerhand steeds meer goed voer mengen door het junkfood, en een gebedje doen maar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dat beter? Klinkt gek maar ik heb altijd geleerd om het in ene keer om te gooien. Ik weet eigenlijk niet waarom maar dat deden ze altijd in mijn omgeving. Mijn vorige kat was makkelijk, die smulde zelfs van zijn nier dieet. Ik ga dus vanaf nu mengen. Goede tip!
Rieneke1
8 jaar geleden
Ja, mengen is beter, steeds ietsjes meer. Niet alleen omdat katten gewoontedieren zijn die niet wild zijn van nieuwigheden, maar ook omdat je geen kat wil met darmen die van slag zijn.

Andere antwoorden (2)

Omdat katten vleeseters zijn. Kenmerk van vlees is dat het gemakkelijk verteerbaar is en vleeseters hebben daarom veel kortere darmen dan planteneters. Voor het verteren van granen heeft een kat dus niet het geschikte spijsverteringsstelsel en daarom kunnen ze daar last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Best interessant hoor maar geen antwoord op mijn vraag. Er staat nergens welke aandoening een KAT krijgt als hij teveel granen eet. Er staat trouwens niets over een kat. Een leeuw is een bulketer en een kat niet. Dus dat is bijna niet vergelijkbaar. Ik kan niet minnen daar heb je geluk bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vraagt waarom granen ongezond zijn voor katten en daar krijg je antwoord op. Als dat antwoord je niet aanstaat is dat jammer voor je. Leeuwen en katten zijn allebei vleeseters en hun spijsvertering is vergelijkbaar. Dat is het laatste woord dat ik aan jou vuil maak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ja zeg, waar slaat zo een kattigheid in ene op? Sjonge jonge zeg, gevalletje verkeerde been uit bed? Ik vraag welke aandoeningen een kat krijgt als hij wel regelmatig granen eet. Dat staat er toch echt niet. Last van de spijsvertering is geen echte aandoening, als ik een keer iets verkeerds eet kan ik ook last krijgen van de spijsvertering. Dat betekend niet dat ik gelijk een aandoening heb. Plus dat de leeuw een bulketer is en eenkat niet, die moet meerdere keren per dag eten. Maar goed, blijkbaar begrijp ik het dan niet goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vrouwe70
De reactie van @MaartenVerrips is misschien enigszins heftig, maar ik kan me een zekere irritatie wel voorstellen. Hij geeft in essentie een juist antwoord, en legt uit dat de darmen van vleeseters te kort zijn.
Dat verdient misschien enige toelichting, en het antwoord is misschie niet helemaal volledig, maar je kunt dan ook vragen om een toelichting in plaats van te zeggen hoe graag je een min zou willen geven. Je maakt bovendien niet duidelijk waarom het in dit verband zo relevant is dat een kat meerdere malen per dag eet. Ik denk dat je en leeuw ook geen weetabix moet voorschotelen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil helmaal niet graag minnen. Oke de darmen zijn te kort van een kat, dat begrijp ik. Maar WELKE AANDOENING/ziekte kunnen katten krijgen als ze wel regelmatig granen eten. Ik noem maar wat: blaasgruis, kanker, hartinfarct etc. Maar goed laat maar, ik vind het wel goed zo. Het nadeel van tekst is dat dingen verkeerd kunnen worden opgevat omdat je de toon niet hoort. Ik weet niet of het van belang is dat een kat meerdere keren eet per dag, maar eenkat moet minimaal elke 3 a 4 uur eten en een leeuw eens in de paar dagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vrouwe70
Dat is ook zo, tekst komt soms verkeerd over. Daarom zijn emoticons ook best handig ;-))
Mooi vind ik ze niet, maar in de online communicatie gebruik ik ze toch maar. Waarm kan jij trouwens niet minnen of plussen? Heb jij een plusminusverbod? ;-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik genruik zo goed als altijd een mobiel apparaat. Dan kun je niet plussen of minnen. :)
Hoewel katten - roofdieren als ze van nature zijn - met de meeste van hun prooidieren wel wat plantaardig materiaal binnenkrijgen (vaak ook voorverteerde granen/zaden in de maag- en darminhoud) kan een kat of hond - beetje afhankelijk van het ras- door het voer verwerkt graan niet altijd even goed verdragen.

Een van de grootste "gevaren" van voeding die teveel plantaardig materiaal bevat, is dat de urine niet zuur genoeg is, en daardoor de kans op blaasstenen / blaasgruis groter is.

Katten hebben in principe genoeg aan 5 % granen in hun voeding. Meer is vaak vooral vulstof ; als energieleverancier hebben ze er niet zo veel aan. Ze maken er vooral meer poep van. Een van de redenen - ooit gehoord maar kan de bron niet meer achterhalen - dat er zoveel "vulstof" in kattenvoer zit, is dat baasjes hun kat het liefst een heel pakje of (half) blikje geven in plaats van het hele kleine beetje voer dat ze eigenlijk maar nodig zouden hebben als je ze puur vlees gaf. Anders zouden ook heel wat katten beduidend zwaarder op hun pootjes staan.

(Waarbij zij aangetekend dat 100 % vlees ook niet de beste optie is ; katten eten normaliter, van nature, het hele dier op, en alles wat daar in zit hebben ze nodig. )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan niet plussen maar anders kreeg je een plus!
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik kan wel plussen en doe dat bij deze. (Zoals overigens wel vaker bij antwoorden van Marleen.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar de reden van de min eigenlijk - maar die zal ik wel niet te horen krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach ja, laat het van je afglijden, zou ik zeggen. Ik heb nu ook een aantal keer een min gekregen voor antwoorden die naar mijn idee gewoon goed waren. Het zegt vaak meer over degene die de min geeft, maar het vervelende is wel dat die min bij _jouw_ naam en antwoord blijft staan. Van mij overigens ook een plus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh, dat doe ik ook wel hoor. Ik ben alleen benieuwd wat er dan eventueel fout aan dit antwoord zou zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Misschien iemand die eist dat een kat goed tegen granen kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, ja , een vegetarische kattenbezitter. Daar zijn er overigens nogal wat van, en daar heb ik wel eens leuke discussies mee gevoerd ;-) Uiteindelijk snappen ze altijd wel dat er ergens toch iets inconsequents zit in het geen dieren mogen fokken voor je plezier (maar dus wel katten, die vlees moeten eten ;-) )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Marleen, dat zijn goeie he. Maar nou heb ik persoonlijk sowieso moeite met vegetarisch. Tenzij je het voor het milieu of je gezondheid doet, dan begrijp ik het. Maar ik ken vele vegetariërs die op leren schoenen lopen, leren paardenzadels etc etc gebruiken. Daar worden ook speciaal dieren (op dezelfde wijze als eetvlees) voor gefokt en geslacht. Maar dat is weer een heel andere discussie. Ik begrijp daarom een veganist beter dan een vegetariër.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Marleen, dat zijn goeie he. Maar nou heb ik persoonlijk sowieso moeite met vegetarisch. Tenzij je het voor het milieu of je gezondheid doet, dan begrijp ik het. Maar ik ken vele vegetariërs die geen vlees eten omdat het oa zielig is maar wel op leren schoenen lopen, leren paardenzadels etc etc gebruiken. Daar worden ook speciaal dieren (op dezelfde wijze als eetvlees) voor gefokt en geslacht. Maar dat is weer een heel andere discussie. Ik begrijp daarom een veganist beter dan een vegetariër. (Even aangepast)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen moeite met vegetarisch, maar ook niet met vlees ;-). Ik heb ook geen moeite met het produceren van dieren puur voor de vleescomsumptie, al mag van mij de bio-industrie met al haar uitwassen wel afgeschaft worden en vlees gewoon weer een verantwoord gefokt luxe-product worden dat niet elke dag op tafel hoeft - zeker niet in de hoeveelheden die we tegenwoordig gewend zijn. Veganisten begrijp ik dan weer niks van ; om verantwoord gezond zonder tekorten volledig plantaardig te kunnen eten, moet je eten van over de hele wereld ingevlogen of in kassen verbouwd worden (niet erg milieu-vriendelijk) en is het financieel niet echt mogelijk dat ook mens-vriendelijk (fair trade, biologisch etc) te doen. Dan ben je "goed" voor dieren (die anders uberhaupt nooit geboren waren), maar gaat dat ten koste van mens en milieu. Dat begrijp ik dan weer totaal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen
Die kattenbezitters overwegen toch niet serieus om hun katten geen vlees te geven, hoop ik? ;-( Overigens zou ik ze dan ook geweldloosheidstraining geven, bijvoorbeeld door samen met je katten naar Ghandi te kijken ofzo...
Ik snap overigens zowel vegetariërs als veganisten niet als het gaat om ethische redenen. Want wat heeft zo'n plantje je ooit misdaan? Bovendien hebben dieren nog tanden en klauwen om zich te verdedigen, terwijl een plant meestal vrij weerloos is. Eigenlijk vind ik het eten van planten dus niet kunnen.
Maar met zo'n standpunt word je niet oud, dus eet ik in de praktijk maar zo'n beetje 2x per week vlees en de rest niet. Met het idee dat planten geen of minder bewustzijn hebben. Maar dat maakt ze toch niet minder waard.