hoe bereid ik onze puppy voor op vuurwerk?

Pas in week 50 kunnen we onze pup ophalen. Hij is dan 8 weken oud. Alle cursussen die ik heb gevonden moet je ongeer 2 maanden van te voren mee beginnen. Ik heb helaas maar 2 weken om de puppy hier te laten wennen voordat het vuurwerkdrama begint.
Indien mogelijk willen de onze pup wel thuis trainen/leren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het heeft geen zin om in die twee weken de pup aan knallen te wennen. Zijn hele leven is op dat moment nog wennen.
Of het gaat om het geluid van de televisie of het toeteren van een auto, het omvallen van een vuilnisbak of de deurbel, alles is wennen.

Als je zelf in gedachten denkt dat vuurwerk veel meer impact heeft dan dan de normale dagelijkse geluiden waar hij ook aan moet wennen, dan breng je de angst onbewust al over. Houd de pup tijdens de jaarwisseling binnen en speel wat met hem op een rustige manier, dat werkt goed, dan koppelt hij het vuurwerk-geluid aan iets leuks en is het niet beangstigend. Buiten zou ik ook afleiden met een klein spelletje als ze aan het knallen zijn en de uitlaatsessies kort houden (maar dat zijn ze al bij die kleintjes).

Een cursus tegen vuurwerkangst (latere leeftijd) werkt niet als er meerdere honden zijn die bang zijn. Ze nemen de angst van elkaar over. Zo'n cursus is alleen doelmatig als het overgrote deel van de op cursus zijnde honden er ontspannen mee om gaat. Maar die komen niet op cursus.
Je kunt in dat geval beter een vuurwerk-CD kopen en die ruim te voren afspelen op steeds grotere sterkte. Maar dat geldt dus niet voor jouw pup op dit moment.

Kijk dus niet naar je pup met de gedachte: schrikt hij nu of niet?????? Want een pup (iedere hond) leest meer je gevoelens dan jij denkt, zodat je straks zelf nog de oorzaak van zijn angst bent.

Ontspan, ontspan.....
Ivana
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
Super + .Niets aan toe te voegen!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wij hebben onze hond gewoon (als pup) mee naar buiten genomen met vuurwerk. Vuurwerkshow van de Rijnweek. Geen asndacht gegeven aan angst en dat ging fantastisch. Bij hele harde dreunen ging hij er gewoon met de rug naartoe zitten. Hij is er nooit bang voor geweest. Het grootste probleem is het gedrag van de baas :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Over het algemeen geldt voor het omgaan met honden en vuurwerk:

1. Laat de hond op oudjaarsavond voor het laatst uit rond 22:00 uur, dus ruim vóór twaalf uur 's nachts als het meeste vuurwerk wordt afgestoken. Laat de hond altijd aangelijnd uit, zodat hij niet kan wegvluchten. Zorg er daarnaast altijd voor dat, als er daadwerkelijk gevaar is of als je knallen in je buurt ziet aankomen, dat je daarvan weggaat. Je zou bepaalde plekken in de omgeving van je huis waarvan je weet dat er vuurwerk wordt afgestoken tijdelijk kunnen mijden.

2. Houd de hond tijdens het vuurwerk op oudjaarsavond binnen en laat de hond tijdens de luidste knallen niet alleen. Zorg dat er iemand bij hem is die zelf niet bang is voor het vuurwerk.

3. Als er knallen zijn te horen, doe dan alsof er niets aan de hand is (er is ook niets aan de hand...). Ga de eventuele angst van de hond geen extra aandacht geven, maar doe wat je normaal ook doet en negeer de knallen. De hond zal dan je gedrag overnemen en ook rustig blijven, want jij als baas bent voor de hond immers de roedeleider.

4. Bij dierenartsen kan je eventueel rustgevende middelen krijgen voor honden. Of die nuttig zijn, weet ik niet, maar hierover kan je het beste je dierenarts raadplegen. Zorg er wel voor dat het middel geschikt is voor puppies. Zorg er ook voor dat het middel op tijd, dus ruim van tevoren op oudjaarsavond, wordt ingenomen.

Ik ga ervan uit dat je deze dingen ook zal leren tijdens de cursus. Ook verwacht ik dat deze adviezen niet anders zijn als de hond jonger is, dus voor een puppy zijn, voorzover mij bekend, geen andere adviezen te geven.

Toegevoegd na 18 minuten:
Correctie: lees "roedelleider" waar ik "roedeleider" schreef.
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Die rustgevende middelen van de dierenarts zijn een marteling voor angstige honden. Ze worden als het ware een beetje verlamd, maar de angst blijft en ze kunnen die niet uiten door de medicijn. Ik heb dit van meerdere kanten (hondentrainers) gehoord. Niet aan beginnen dus.
Antoni
8 jaar geleden
@Ivana, dank voor deze aanvulling!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ivana dat is Vetraquil dit word bijna niet meer voor geschreven (als je een goede dierenarts hebt). Dit werd voorheen wel veel gebruikt. Dit is namelijke een spierverslapper, een hond kan dan niet meer bewegen. Middelen als diazepam zou bij hevige angst wel een oplossing zijn. Maar er zijn ook genoeg homeopathische middelen te krijgen
Antoni
8 jaar geleden
@soeske, ook dank voor jouw aanvulling op mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan hoor, goeie tips!
Wat je kan doen is het geknal leuk maken. Knal wat leuks... Dit kan iets lekkers zijn of een iets leuks. De hond moet het wel zien als beloning. Je kan bijvoorbeeld smeerkaas in een tube kopen (dit is wel zout). Je kan in sommige winkels ook tubes kopen die leeg zijn. Koop dan wat tonijn of hondenworst doe dit in de blender en vullen maar.

Op een begeven moment zul je zien dat je pup gaat zitten wachten op wat lekkers. Voor de rest zou ik me houden aan de tips van de andere hier.

Toegevoegd na 4 minuten:
En daarna lekker op cursus veel hondenscholen doen al het hele jaar door aanwenning van vuurwerk tijdens de puppy cursus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoek op internet een filpje op zet het geluid hard aan dan went uw pup vanzelf als het vuurwerk komt dan hou je hem haar bezig met andere dingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt eventueel ook gewoon muziek aan zetten zodat hij zij het niet hoort.