Is er een ogentest voor honden?

De ogen van mijn honden (Cairn Terriers, bijna 13) worden iets troebel en de dierenarts heeft aangegeven dat ze daardoor minder zien. Is er een mogelijkheid om te testen hoe erg de achteruitgang van de ogen is?

8 jaar geleden
3.9K
Rieneke1
8 jaar geleden
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-met-je-hond/fokken-en-gezondheidsonderzoeken/ecvo-oogonderzoek/
Rieneke1
8 jaar geleden
Bovenstaande betreft erfelijke oogaandoeningen. Om te testen of je hond staar heeft oid zou ik me laten verwijzen naar een specialist. Bij oudere katten is het zaak de bloeddruk in de gaten te houden, geen idee of dat ook voor blafbeesten geldt, al lijkt me dat wel logisch.
paulus811
8 jaar geleden
Dank je Rieneke, interessant om te lezen. Wat ik uit de link begrijp is dat de oogtest met name bedoeld is voor erfelijke aandoeningen en uitgevoerd kan worden voor honden waarmee gefokt wordt. Onze honden zijn bijna 13 en de ogen lijken achteruit te gaan vanwege de ouderdom. Bij mensen is dat eenvoudig met een leestest te meten en bril meestal te verhelpen. Dat wordt bij een hond wat lastig. Wat ik zou willen is een test waarbij gekeken wordt wat de hond nog ziet. Ik merk namelijk ook dat ze tegenwoordig liever aan de riem lopen dan los, dat was vroeger wel anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij honden kun je dat niet in maat en getal uitdrukken lijkt me. De test bij mensen zijn nl gebaseerd op wat je nog wel/niet scherp ziet op zo'n Snellen kaart. Dat kun je bij een hond niet testen. Bij honden kun je het alleen aan het gedrag afleiden of ze minder zien, bijvoorbeeld als ze tegen dingen aan gaan lopen (in het donker bijv). Het heeft ook niet zoveel consequenties om het in percentage te meten. Als je merkt dat je hond er in het dagelijks leven veel last van heeft (onzekerder bij (los) lopen, tegen dingen aan lopen) moet je afwegen of je het beest wilt laten opereren aan de staar of niet. Lijkt me een prijzig grapje, zeker gezien de beperkte levensverwachting van een hond van 13 jaar.
Ivana
8 jaar geleden
Staar bij honden zie je aan de vertroebeling van het hoornvlies. Dat kan worden geopereerd bij jonge honden, maar bij oudere honden hoeft dat niet meer. Ze zijn toch al trager en hebben minder last van de beperkingen die dat oplegt. Houd goed in gedachten dat de neus het bij deze honden wel blijft doen en de neus is voor de hond toch het meest belangrijk.
Zet in de huiskamer de meubels niet op een andere plek, dat voorkomt stoten en houdt alles verder op dezelfde plaats. Laat ze lekker aangelijnd lopen als ze dat liever doen, dan zijn ze gelukkiger. Ze steller er misschien helemaal geen prijs meer op om los te lopen en jou kwijt te raken (uit het zicht).

Antwoorden (1)

http://www.mcvoordieren.nl/over-oogheelkunde
http://www.diergeneeskunde.nl/klinieken/gezelschapsdieren/oogheelkunde/
Er is in Nederland een groot aantal dierenartsen/specialisten van de afdeling Oogheelkunde die zich bezighouden met alle mogelijke oogafwijkingen, zoals staar (cataract), problemen met de oogdruk en ooglidproblemen.
Zij kunnen na een onderzoek precies vertellen wat er aan de hand is en of er een agressieve achteruitgang of stilstand te verwachten is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een heel bekende en super lieve dierenoogspecialist - ophthalmologist is Anne-Marie Verbrugge. Werkzaam in Amsterdam, Rotterdam, Roosendaal en in België
http://www.ksd-rotterdam.nl/index.cfm?Id=5
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de kat Kwibus zou in eerste instantie het oog verwijderd moeten worden. Maar niet toen Anna-Marie er bijgehaald werd. Zij heeft met alle liefde er voor gezorgd dat Kwibus gewoon met twee mooie ogen weer verder kon.
paulus811
8 jaar geleden
Dank je JoanDArc voor je uitstekende antwoord. Ik zal eens kijken of ik een heel onderzoekstraject ik in wil met alle stress van dien of gewoon moet accepteren dat ogen nou eenmaal acheruit gaan bij een hond als ze ouder worden. Nogmaals dank!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit zegt Dr. Anne-Marie Verbrugge over slechtziendheid bij honden
Een verminderd gezichtsvermogen kan verschillende oorzaken hebben. Grijze staar, te herkennen aan een blauwgrijs verkleuring van het oog, is een echte ouderdomskwaal. Het leidt maar zelden tot blindheid. Het is operatief te verhelpen, mits het oog geen andere afwijkingen vertoont. Indien het zicht nog aanwezig is zal operatief ingrijpen niet aangewezen zijn.
Een andere oorzaak is nachtblindheid. Dit is een erfelijk gebrek wat op oudere leeftijd tot totale blindheid kan leiden. Poedels en verschillende jachthondenrassen zijn hier gevoelig voor. Er is geen genezing mogelijk.
Dierenhospitaal Visdonk is in Roosendaal.
http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/db/documents/PDF/GZD/Oudere%20hond.pdf