waarom eet mijn hond geen brokken na loopsheid?

Altijd als mijn maltezerhondje loops is geweest. eet hij een paar weken erg moeilijk. hij vertikt het om zijn brokjes op te eten. maar skooierd wel om andere dingen. zoals brood. hoe kan je je hond stimuleren brokken te eten? moet ik hem wat anders geven of doorzetten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.4K
Ivana
8 jaar geleden
Is het een loopse reu? Anders moet je (zeker in dit geval) ZIJ zetten. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heee goeie ik bedoel goede.

Antwoorden (2)

Heb je haar tijdens haar loopsheid verwend? Anders behandeld? Is ze wel eens schijnzwanger geweest? Kan een hormonale kwestie zijn.
Gewoon doorpakken lijkt me de beste methode en anders doe je er een heel klein beetje uit een kattenblikje overheen zodat de geur wat intenser wordt. Dat bouw je dan in een paar dagen af.
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee we behandelen haar niet anders dan anders. we hebben de brokjes wel wat warm gemaakt. voor meer geur. ze eet er nu wel een beetje van maar nog niet heel veel.
Meestal is er dan meer aan de hand. Niet eten kan een uiting zijn van o.a. pijn of ander ongemak. Het is aan te bevelen naar de dierenarts te gaan. Het kan zijn dat je hond een (baarmoeder)ontsteking heeft. Dit kan na de loopsheid voorkomen. De baarmoeder en omliggend weefsel moet dan weer in een normale stand komen a.h.w. Wanneer dit niet kan voelt de hond zich niet lekker. Een evt. ontsteking kan o.a. misselijkheid veroorzaken waardoor de hond niet wil eten.
Iets minder ernstig is de verandering in hormonen die de hond interpreteert als een soort zwanger zijn. Ook als de hond niet gedekt is kan ze denken dat ze drachtig is. Tijdens een bepaalde periode van schijndracht kan de hond ook weigeren te eten.
Honden die gevoelig zijn voor schijndracht hebben een verhoogde kans op baarmoederontsteking.
Dus: laat je hond even goed onderzoeken. Met evt. een bloedtest wanneer er uit een lichamelijk onderzoek niets naar voren komt. Niet alle honden zullen bij de dierenarts echt alle symptomen van ontstekingen vertonen. Vandaar dat met een bloedtest meer informatie verkregen kan worden.
(Bron: 2 van mijn eigen honden.)
Heel veel beterschap!