Mag een nieuwe hond binnen de familie in de mand liggen en met het speelgoed spelen van een hond die er al was?

Ik heb een hond van 4 jaar die door mijn ziekte de afgelopen 2 jaar gemiddeld 3 dagen in de week bij mijn ouders logeert.
Ze heeft daar een eigen mand en speelgoed (knuffels).
Nou heeft mijn broer sinds een paar weken een pup van 5 maanden geadopteerd en die komt zaterdag een dagje bij mijn ouders.
Laten mijn ouders nou de mand en speelgoed gewoon staan of is het lastig voor mijn hond als daar ineens het geurtje van een andere hond aan zit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Ik zou hier absoluut geen probleem van maken. Een hond van 5 maanden is nog zeer onbevangen en helemaal niet bezig met opklimmen in rang. Rangorde is wel langzaamaan iets dat gaat spelen, maar de andere hond willen overheersen denkt hij niet eens bij na. Als de oudere hond hem een correctie geeft is dat genoeg en als mens kan je beter toekijken dan ingrijpen. Het regelt zich vanzelf.

Mocht er geen ontmoeting tussen beide honden zijn, dan is er al helemaal geen probleem om die kleine met het speelgoed van de oude hond te laten spelen. Noch om die kleine gebruik te laten maken van de hondenmand. De oude hond zal misschien ruiken dat er een andere hond in het spel is, maar ook dat de andere hond nog jong is. Bovendien zal het een leuke link blijken te zijn, mochten ze elkaar onverwacht toch tegenkomen. (Geur-herkenning)

De jonge hond/pup is bovendien nog bezig met het krijgen van kiezen en dan heeft hij echt behoefte aan stevig kauw-speelgoed. Ontzeg hem de kans dus niet om daarvan gebruik te maken. Zinloos om apart speelgoed te verschaffen. Maak het 'probleem' niet groter dan het (niet) is. :)
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana +
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ het enige juiste antwoord op de vraag.

Andere antwoorden (1)

Ik zou het speelgoed weghalen! Dit kan conflicten geven. De honden eerst op neutraal terrein (buiten) kennis laten maken d.m.v. een gezamelijke wandeling. Als dat goed gaat, dan pas naar binnen. Ieder een eigen plek en geen speelgoed, botjes e.d.
De volwassen hond zal de pup corrigeren als ie "onbeleefd"is, dus bijv. druk gedrag.
Mocht de pup te druk worden en niet luisteren naar de correctie van de volwassen hond, dan even apart (bench) tot ie rustig en beheerst is. De volwassen hond nooit straffen voor correctie maar op tijd ingrijpen zodat de situatie niet ontstaat.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik lees niet in de vraag dat er een ontmoeting van de twee betrokken honden zal zijn: ze zullen niet tegelijk in het huis van de ouders zijn. Of heb ik de vraag verkeerd begrepen?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik haal dat ook niet uit de vraag. Desalniettemin is het wel een goed advies al is dat dan misschien niet aankomende zaterdag van toepassing. De honden zullen elkaar op een dag ontmoeten dan is het verstandig om dat inderdaad op neutraal terrein te doen. Overigens de mand en het speelgoed kan prima blijven staan. Ze kunnen de pup verbieden om eraan te komen. Hij mag ook geen koek van tafel stelen of schoenen pakken om mee te spelen, misschien mag hij ook niet op de bank. Dus kan je ook zeggen dat hij niet aan de spullen van de andere hond mag komen. De broer kan een eigen mand of kleedje mee nemen voor de pup en eigen speelgoed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jody + al vraag ik mij inderdaad gaat om een ontmoeting, maar daar zal Lizzymuis antwoord op moeten geven. Voor de rest een net antwoord
jodyenboyke
8 jaar geleden
Lol, niet goed gelezen....sorry. Daarom ook een plus voor Ivana, want zij geeft echt correct antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat inderdaad niet over een ontmoeting.
Dat doen we buiten binnenkort en daar maak ik me geen zorgen over.
Het gaat echt over de spulletjes van mijn hond waarvan ik me afvroeg of dat het slim was om die te laten staan. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!