Bestaan er merken diervoeder, waarvan het zeker is dat er geen dierproeven voor gedaan worden?

Voor zowat alles schijnen er dierproeven gedaan te worden. Ook voor dingen zoals voeding, ook voeding voor dieren zelf. En dat schijnen geen fijne testen te zijn! Daarom wilde ik vragen: bestaan er merken diervoeder, waarvoor er gegarandeerd géén dierproeven gedaan worden? Met andere woorden: kan het eten proefdiervrij zijn, voor dieren die het echt moeten proeven? ;) Ik zoek bijvoorbeeld naar proefdiervrije biks voor mijn konijnen (van die grijze korrels voer).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Dat lijkt me niet logisch. Als je dierenvoeding op de markt wilt brengen zul je toch eerst wel testen of de dieren het willen eten toch? Mijn antwoord is dus vrij stellig: nee.
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Inderdaad. Hoe zou je moeten weten of iets 'goed' is als het niet vooraf is getest op de doelgroep? Als je wilt testen of konijnenvoer geschikt is voor konijnen dan zul je het toch op konijnen uitgeprobeerd moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet wat je noemt een dierproef. Prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een - omdat dit antwoord gebaseerd is op een aanname.
Waar in een wet o.i.d. staat dat je moet testen?
(in de reacties een link van Rieneke die ook nog eens het tegendeel laat zien)
teusvh
8 jaar geleden
Dat staat nergens in de wet. Maar ik heb vissen, een hond, katten, 4 paarden, 3 pauwen en zo 'n 50 kippen, dus ik denk dat ik weet hoe die business in elkaar zit. En geloof me: er is geen dierenvoederleverancier die iets op de markt brengt zonder te testen of de dieren het wel lusten.
Zou het zo kunnen zijn dat je de term 'dierproeven' perse in een negatieve connotatie plaatst? Als ik een handje druiven in het kippenhok gooi om te zien of ze dat lusten, dat is toch een dierproef?
En hoe stel je je dat dan voor? Konijnenkorrels in de oogjes smeren om te kijken of ze irriteren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je een punt, echter neem je dan een hele brede definitie van dierproef. Ik zie een proeftest niet als dierproef, hoewel dat afhangt van de manier waarop.
Als dat gebeurt op dieren die voor dat soort testen in dieronvriendelijke omstandigheden gehouden worden.. Wat ik me in dit geval voorstel:
Konijnen onder laboratorium omstandigheden die een bepaalde tijd een bepaald voedsel eten om hun groei, vacht, bloedwaardes e.d. te vergelijken met ander voedsel. De vraagsteller heeft het over "fijne testen"
Met een proeftest waarbij een fabrikant met nieuw voedsel langs gaat bij hondenverenigingen en de honden mogen proeven, heeft de vraagsteller vast geen probleem.
Rieneke1
8 jaar geleden
Precies Jackd https://www.partijvoordedieren.nl/news/pvdd-in-gesprek-met-iams-eukanuba
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1
Ja, ik bedoel zoiets als dat u in die link aangeeft. Het schijnt ook anders te kunnen, dus wil ik graag dat mijn konijnen voer krijgen waar geen andere konijnen voor hebben moeten lijden natuurlijk!
Rieneke1
8 jaar geleden
noepetote, ik denk dat konijnenvoer zo simpel is dat er weinig te testen valt.
Ga maar eens naar de webshop van Vega-life.
Vega-life is een winkel in Amsterdam voor vegetariërs en veganisten.
Ze hebben ook een webshop van waaruit over heel Nederland bezorgd kan worden.
Zij verkopen ook diervoeders en andere benodigdheden voor dieren.
Ik weet zeker dat je daar zoekt wat je vindt....
https://www.vega-life.nl/more/dier-voeding/honden-voer