wie kan mij advies geven over het gedrag van mijn poesen?

we hebben sinds twee weken een poes er bij, ik had er al twee we hebben de kennismaking stap voor stap gedaan ze lopen nu alle drie in de kamer het is heel vreemd soms lopen ze langs elkaar heen zonder blazen soms spelen we met alle drie ook zonder probleem ,maar het gedrag word ineens agressief tegen de nieuwkomer als ze de kans zien drijven ze haar in het nauw het is nog niet tot vechten gekomen omdat we er tussen kwamen ,ik wil de nieuwkomer ook niet weg doen ik heb haar in huis genomen omdat ze verwaardeloos werd .ik wil ze alle drie houden maar hoe krijg ik de vrede weer in huis?

8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je de nieuwe poes pas twee weken hebt, en ze kunnen meestal in dezelfde ruimte zijn zonder problemen, zou ik zeggen dat het niet slecht gaat.
Ze laten elkaar in elk geval toe in elkaars ruimte, al is dat niet onvoorwaardelijk. Ik zou ze voorlopig nog apart zetten als je zelf de deur uit gaat, tot je zeker weet dat ze elkaar niet echt pijn doen. Ik heb zelf inmiddels ondervonden dat het soms niet erg is nét even wat langer te wachten met het uit elkaar trekken van blazende en grommende katten dan je zelf nog comfortabel vindt: zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat mijn nog aan elkaar wennende katten hooguit wat naar elkaar bliezen en dreigden met opgeheven pootje, én dat ze allebei vrij snel zo'n ruzie afbraken en elk een eigen plekje opzochten. Het was duidelijk dat ze geen van beiden er een echte machtsstrijd of vechtpartij van zouden maken.

Wat ik wel zorgelijk vind, is dat jij twee katten hebt die je nieuwe poes soms echt in het nauw drijven. Het is dan erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat zeker een verwaarloosd en (dus?) getraumatiseerd katje plekken heeft die echt 'eigen' voor haar zijn, en ook dat er plekken zijn waar de andere katten niet (mogen/willen/kunnen) komen. Ze moet zich veilig voelen in huis, en de kans bestaat dat naarmate zij zelfverzekerder wordt, de andere katten haar ook beter accepteren. Daarnaast is het vaak goed om een nieuwe kat af en toe (een deel van) het huis te laten verkennen waar de andere katten niet bij zijn, ook weer om dat idee van 'eigen zijn' van het huis te versterken én haar alle verstopplekjes te laten verkennen. Als je andere katten buiten komen is het natuurlijk gemakkelijk, dan laat je de nieuwe in de kamer als de anderen zijn buiten spelen. Maar soms is het praktisch wat lastiger, dan moet je creatief zijn.

Met even googelen vind je genoeg adviezen voor het uitwisselen van geuren, het (bijna) naast elkaar voeren, het spelen met de katten apart maar wel in dezelfde ruimte, Feliway gebruiken, etc. Allemaal heel goed en bruikbaar, maar het belangrijkst is volgens mij echt dat je het wat tijd geeft. Het is pas twee weken nu: voordat katten na een nieuwe introductie écht volledig op hun gemak zijn met elkaar, kan maanden duren. Na de eerste zes weken verwacht je wel dat ze duidelijk minder blazen na elkaar, maar katten hebben voor zo'n grote en heftige verandering in hun omgeving (het zijn immers territoriale beesten, én de meeste katten zijn hypergevoelig voor verandering) echt meer tijd nodig. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
luna400
8 jaar geleden
bedankt voor het goede advies we doen al heel veel wat je ook zeg ,lleed die feliway en felifriend vind ik niet echt helpen .over het algemeen doen we het wel goed zo dan is het een kwestie van afwachten en geduld hebben .nogmaals bedankt

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed dat je de zaken toch iets te veel hebt overhaast.
Bij een zorgvuldige introductie neem je alle tijd, en ga je pas over tot de volgende stap als de katten totaal ontspannen zijn.
Dat kan dus een proces zijn dat eerder enkele weken duurt dan enkele dagen.

Terug naar af dus, en nu de diverse stappen met zorg en geduld doorlopen.

Ik ga ervan uit dat je weet hoe een (her)introductie van een kat aan te pakken: via google is hier voldoende informatie over te geven.

Wel een pluim dat je het de katten niet laat uitvechten, wat volkomen onterecht vaak wordt aangeraden.
Rieneke1
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Rieneke, onze twee vechten ook wel eens met elkaar. Daar grepen wij ook altijd in als Videl begon te krijsen. Vervolgens ging het zo. Als Voldy ook maar iets deed wat Videl niet wilde zette ze het op een krijse. Ik had echt het idee dat ze dat expres deed wetende dat een van ons Voldy zou wegsturen. Nu grijp ik niet meer in en Videl krijst niet meer. Heel af en toe nog wel en dan ga ik met een bakje rammelen waar munten in zitten. Dan is het vechten/krijsen snel afgelopen. Dus wanneer haal he vechtende katten wel uit elkaar en hoe doe je dat?
Rieneke1
8 jaar geleden
Het probleem is dat katten geen kleine hondjes zijn.
Bij honden geeft uiteindelijk 1 hond zich over, en de vrede is weer een soort van hersteld: het is duidelijk wie de baas is. Bij katten ligt dat moeilijker: ze zullen alles doen om een gevecht te voorkomen. Dit omdat een kat nooit een andere kat als leider zal erkennen: overgave zit niet in hun systeem.
Een verliezende kat moet weg, en is zijn territorium kwijt.
Een probleem in onze huiskamer, dat is duidelijk. Vandaar dat je het katten nooit moet laten uitvechten: introduceer ze heel rustig aan elkaar, zorg voor voldoende ruime en voldoende vluchtmogelijkheden. Als bekende katten toch dreigen te gaan bakkeleien, is het het beste het oogcontact tussen de dieren te verbreken, door er een krant of kussen tussen te houden. Zo kan een van de twee veilig vluchten.
Soms, als de gemoederen nog niet al te hoog zijn opgelopen, helpt het ook voor afleiding te zorgen door bijvoorbeeld een propje te gooien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Rieneke: Ik ben het wel met je eens dat het soms gegeven advies van 'zelf uit laten vechten' volkomen misleid is, maar denk wel dat zolang ze niet écht vechten en op andere momenten heel normaal met elkaar omgaan, er wel een zekere mate van 'onderling uitzoeken' inzit bij katten. Ik heb er zelf sinds ruim drie maanden een nieuwe poes bij (mijn ene kater was alleen achtergebleven en verveelde zich enorm, was de hele dag op zoek naar 'iets' zonder te weten wat) en de meeste tijd gaat het nu goed en gaan ze vooral hun eigen gang. De duidelijke tekenen van stress van rondom de introductie zijn weg en m'n kater is veel rustiger, minder bang voor vreemden én heeft ineens amper meer last van z'n incontinentie, nadat hij eerst ook nog expres plasjes ging doen bij voerbakjes, slaapplekjes en speeltjes van de 'indringer'. Dus de introductie maakte 'm echt wel onzeker, en het poesje had wat zenuwtrekjes in die tijd en helemaal in het begin kroop ze veel weg en bleven ze allebei aan een eigen kant van de kamer, maar alles is nu weer rustig. Alleen af en toe hebben ze toch ineens een aanvaring, dan blaast één van de twee en wordt er weer met opgeheven pootje gedreigd met slaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de - erg speelse - poes m'n kater bij haar spel probeert te betrekken door een sprong te maken en ineens vlak voor z'n neus te landen, of door een voorwerp op de grond ineens in zijn richting te duwen. Van dat soort schokeffecten is m'n kater dus niet gediend, en dat moet hij haar ook echt zelf duidelijk maken. Zolang het blijft bij één keer blazen en soms een klap op de rug met ingehouden nagels, laat ik ze toch gewoon hun gang gaan. Daarna gaan ze elk een eigen kant op, kijken ze soms nog even heel verontwaardigd naar mij: "zág je wat ze net deed?!" en gaan ze weer verder met waar ze mee bezig waren. Misschien vat ik hun gedrag wel verkeerd op (en dan hoor ik je graag, ik heb al lang katten maar de introductie van een kat in bestaand huishouden is nieuw voor mij en ik was er ook erg onzeker over) maar ik zou niet weten hoe of precies waarom ik op dat soort dingen in zou moeten grijpen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee hoor Lies, je hoeft niet voor ieder wissewasje staandebij te zijn: een beetje gekibbel kan geen kwaad.
Een blaas, een pets, dat zijn zaken die kunnen voorvallen. Waar je wel alert op moet zijn is op zaken zoals de vs beschrijft: dat een nieuwe kat door de andere katten wordt opgejaagd en ingesloten.
Of situaties waarbij ze elkaar, of de een de ander, strak blijven aankijken: dat is zeer bedreigend onder katten.
Ook vocalisaties zeggen veel: gegrom en gekrijs gaan te ver.