Omdat hij vindt dat het zijn stoel is.Misschien tijd om hem eens te leren waar zijn plek in de rangorde is.
8 jaar geleden
Omdat de stoel dan lekker warm is en naar jou ruikt

Toegevoegd na 5 minuten:
PS je zet er niet bij wat er gebeurt als je hem van je stoel probeert te krijgen. Mijn antwoord geldt alleen als de hond niet naar je bromt als je dat doet. Wordt hij agressief als je je zitplaats terug probeert te vorderen is het inderdaad een rangorde probleem.
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Raak! :)
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ en hij/zij kan alles lekker overzien
In de hondenwereld is een letterlijk hogere positie in kunnen nemen een indicatie voor ranghoger zijn. Honden proberen altijd een betere positie in de roedel te krijgen. Zijn er honden die boven hem in rang staan, dan zullen deze de ranglagere normaal gesproken meteen duidelijk maken dat zij hun hogere positie niet afstaan. Zijn zij daar om welke reden dan ook niet duidelijk genoeg in, dan zal de in lagere rang staande hond doorgaan met proberen z'n eigen status op te waarderen totdat hij dit bereikt heeft, of op den duur alsnog terecht wordt gewezen door de ranghogere(n). De hond beschouwt de mens als z'n roedelgenoot als hij met deze mens samenleeft. Ook de anderen binnen 't gezin ziet hij als roedelgenoten, of dat nou om 1 persoon of bv 10 personen binnen het gezin gaat. Één van die roedelgenoten (mensen dus) ziet hij als hoogstgeplaatste, de roedelleider dus. Ook als er andere honden in het gezin zijn. De menselijke leider is de alfahond, de hoogstgeplaatste hond. Deze leider bepaalt voor de hond (die lager in rang staat) wat er wel/niet getolereerd wordt. In princiepe neemt de hogergeplaatste de beste en hoogste plekken in huis in, gaat als eerste eten, gaat als eerste 'n doorgang door etc. Dus de stoel is voor de hoogste in rang in de roedel, de mens dus, maar omdat de hond altijd zal proberen 'n treedje hoger op de rangordeladder te komen, zal ie dat ook bij de mens doen. Als hij op de stoel kan springen en daar kan blijven liggen, ziet hij z'n poging in rangorde te stijgen als geslaagd. Vanuit z'n optiek staat ie nu dichter of misschien zelfs hoger in de leiderspositie. Afhankelijk van de rest van 't gedrag en ambities van de hond, zal ie daarna ook met andere dingen z'n leiderspositie extra willen benadrukken, bv tijd rekken met uit de stoel gaan als hij er uit gejaagd wordt, of grommen als je 'm er uit wil krijgen, etc.
De ene hond is de andere niet, de ene hond heeft sterkere leidersambities dan de andere, de ene hond is feller of stabieler dan de ander, de ene hond kun je meer privileges geven dan de ander zonder dat hij ''het bewind' geheel overneemt. Dit hangt dus van allerlei factoren af. Als je je als leider er niet aan stoort dat de hond meteen op je stoel gaat zitten zodra jij opstaat en de hond niet steeds 'n stapje verder gaat in 't innemen van 'n hogere status, dus de privileges aan kan, dan kan ie gerust steeds op de stoel kruipen. Is dit niet 't geval, dan zonder agressie hond van de stoel af jagen en toegang tot de stoel ontzeg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Summo
8 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat dit altijd aan de hand is. Zie ook mijn toevoeging. Wordt de hond agressief als je hem probeert te verwijderen heb je gelijk. Maar ook honden die hun plaats perfect kennen doen dit, die laten zich echter met een treurige blik in hun ogen er gewoon afjagen. Zo zie je het verschil.
jodyenboyke
8 jaar geleden
De domininatie-theorie is allang achterhaald door dezelfde wetenschapper die dit voorheen beweerde.
Elke hond wil gewoon een lekker plekje om te liggen en op een stoel zie je ook nog eens alles veel beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodyenboyke...."De dominatie-theorie is allang achterhaald door dezelfde wetenschapper die dit voorheen beweerde."
Klopt!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodyenboyke schreef: "Elke hond wil gewoon een lekker plekje om te liggen en op een stoel zie je ook nog eens alles veel beter."
Dat zal best kunnen, maar let maar eens op als een ranglagere hond of een ranglager mens dat favoriete plekje ook wil inlijven, dan zul je zien dat de ranghogere het daar wrsch. niet mee eens is en dat ook zal laten blijken middels meer of minder correctie, of de ranghogere hond heeft t.o.v. die ranglagere een tolerantie (privilege) ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist Blingbliep, ik zag zelf al dat bvb, de hond van een baas, enkel wil toelaten dat de baas één bepaalde stoel gebruikt, zou een andere mens die stoel van de baas willen gebruiken dan laat de hond dit zeer goed opvallen met een grom. Zou die mens van de baas zijn stoel weg gaan en een andere stoel nemen dan zegt de Hond niks.
Desnoods gaat de hond van de baas, bij aanwezigheid van de baas, zelf op de stoel van de baas zitten om te voorkomen dat een andere mens de stoel van de baas inpalmt, en dit voor zolang tot de baas terug is en zelf op die stoel wil gaan zitten, in dit geval geeft de hond zelfs met plezier de stoel aan de baas terug.
Ik denk dat dit het geval is, in dit geval bij de vraagsteller hier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Effe aanvullen: Je zou zelfs kunnen stellen:
Desnoods gaat de hond van de baas, bij aanwezigheid, en zelfs bij afwezigheid van de baas, zelf op de stoel van de baas zitten om te voorkomen dat een andere mens de stoel van de baas inpalmt, en dit voor zolang tot de baas terug is en zelf op die stoel wil gaan zitten, in dit geval geeft de hond zelfs met plezier de stoel aan de baas terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn katten doen het ook en zij hebben niet zo'n rangorde als honden. Ik denk dat het eerder te maken heeft dat het wat hoger is en lekker warm en bovendien naar het personeel ruikt! (Katten hebben geen baasje!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Katten hebben idd een andere rangorde dan honden, Dinoontje, ze houden er personeel op na ja, wij dus...