bestaat er wasbaar kattenbakvulling?

ik ben op zoek naar kattenbak vulling wat je kunt herbruiken en wassen.
weet iemand een naam of iets wat hier voor kan dienen.
al vast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe wil je het gaan wassen, daar ben ik heel benieuwd naar.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb grote kattebaken gemaakt waar grind in kan en ook heet water met sop, de bak heeft gaatjes waar korrel niet door geen gaat maar water wel als de dop van onder bak afhaal.
zo kan ik het even laten weken/borstel door en aan eind schoon spoelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grind is meestal poreus, ook al was je dat, dan blijft het stinken als er kattenurine op of inzit. Zeker tuingrind is poreus. Dat is geen goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt plastic kattenbak korrels, die gebruikte wij in het asiel als we Urine moesten opvangen. Maar vraag me af of je dat zoekt
Rieneke1
8 jaar geleden
@soeske, je bedoelt Katkor, daar moest ik ook meteen aan denken.
Maar dat zal idd niet bedoeld worden.
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.dierendoktersshop.nl/katkor-kattenbakkorrels
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wat hier inzit:
https://www.youtube.com/watch?v=Qz16iGCt644
Deze bak wast het, zie ook de andere video's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kost volgens mij een fortuin, om over de milieuvriendelijkheid nog maar te zwijgen.....okee, bergen afgraven voor kattebakkorrels is ook niet alles, maar dit lijkt me echt .....heel vies. Willen katten daar ook op trouwens , vraag ik me af ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt voor de reagties.
katkor kun je allen in klein zakjes kopen.
mijn katte vond erg fijn om op katkor te doen, dus dat is geen probleem.
mileuvriendelijk, ik ga van uit dat veeel minder weg zal gooie dus uit eindelijk denk wel beter is.
ik ga ff kijken of achter kan komen wel grind ze in filmpje gebruiken.
bedankt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is inderdaad een soort kunststof granulaat, maar niet zo rond / glad als het granulaat waar je van de week naar vroeg. Ik vraag me alleen af of inderdaad een dergelijk compleet systeem bij veel katten niet verreweg het voordeligst is. 3 m2 bak lijkt me wel HEEL erg veel dan ; met 1 of twee van die dingen kom je een heel eind, en je schijnt ze er ook met navullingen binnen een jaar of twee uit te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.catgenie.com/ Ik vraag me dan wel af hoe lang de machine mee gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat apparaat ziet er best goed uit. Bij ons betaal je per kilo afval, dus geen korrels meer weg hoeven gooien scheelt enorm. En inderdaad goed voor het milieu. Je sluit hem volgens het filmpje gewoon aan op de waterleiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb verder geen ervaring met die dingen, dus niet bij mij komen als het ondingen zijn of veel water gebruiken. :-)
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze bak regelmatig herrie produceert, en dat veel katten er voor zullen kiezen om liever op de bank te piesen, en op de voordeurmat te poepen.
Rosalie48
6 jaar geleden
Ik gebruik al een behoorlijke tijd "Kattenbakvulling Juliet Premium met dennengeur" van Aldi (€ 3 per 6 L). Sindsdien heb ik nooit de kattenbak volledig moeten legen en met zo'n pak kom ik heel lang toe. Elke dag of meerdere keren per dag schep ik alle bollen urine en de ontlasting eruit en strooi er een nieuw laagje over. Dat lijkt mij wel handiger dan de kattenbakvulling te wassen. Het enige nadeel is dat de poes vóór de kattenbak wat van die kleine korreltjes achterlaat, maar dat neem ik er met de glimlach bij.

Het beste antwoord

Ja. Maar je zult dit zelf moeten kiezen, samenstellen en testen op meerdere fronten.
Een interessante vraag waar ik echt even over heb moeten nadenken.

Er bestaan diverse verpakkingsmaterialen die dienen als schok vanger voor breekbare producten. Voor verzending worden dozen e.d. afgevuld met zgn. plastic chips. Je hebt er die van verschillende herkomst zijn.
De meeste zijn tegenwoordig gemaakt van gerecycled materiaal. Vaak is de grondstof gemaakt van papier. Probleem hiervan is dat het waarschijnlijk urine e.d. absorbeert en dus niet wasbaar is.
Ik weet niet of het nog bestaat, maar vroeger was er een variant verkrijgbaar die van puur plastic gemaakt was. Deze zou glad genoeg kunnen zijn om te reinigen.
Maar nou komt het: een kat heeft een voorkeur voor zo fijn mogelijk kattenbakvuller. Reden: van nature doen ze het nou eenmaal liever in gewoon zand. Wanneer de vulling grover wordt van structuur vinden ze dit over het algemeen minder prettig.
Je kunt een kat dit wel aanleren. D.w.z. wanneer hij bereid is om zijn grenzen wat te verleggen. Wanneer hij dit niet ziet zitten heb je kans dat hij het naast de bak gaat doen.
Omdat een kat graag steeds zijn geur wil bevestigen zal hij het makkelijker op steeds dezelfde plaats doen.
Een onzindelijke kat kan aardig rampzalig worden. Het kan een hele toer worden om een kat dan weer zindelijk te krijgen zodat hij weer netjes op de bak gaat.
Hoe je de vulling gaat reinigen lijkt mij een heel gedoe. In de (af)wasmachine lijkt mij geen optie m.b.t. het intact houden van het apparaat.
Dan maar in een teiltje? Kan. Maar denk ook even aan alle bacteriën en infecties die een kat kan overbrengen (zoals toxoplasmose e.d.).
Wat wel zou kunnen: scherp zand. Een kat vindt het heerlijk om zo dicht bij de natuur, qua materiaal, te blijven om zijn behoefte te doen. Scherp zand is relatief goedkoop in de aanschaf.
Maar dan zit je weer met het reinigen van het zand. Ook hier moet je met hygiëne regels rekening houden. Met water en zeep kom je een heel eind. Drogen zal ook knutselen worden: uitspreiden op een groot stuk plastic en dat in een schuur leggen o.i.d.
Het lijkt mij derhalve dat de goedkoopste oplossing gewoon kattengrit het beste is. Als je het vanuit milieuoverwegingen doet denk ik dat het gebruik van water en evt. zeep je niet veel verschil zult kunnen boeken. Het reinigen van het water en de aan en afvoer ervan en de controle erop kan vanwege het milieu niet veel verschil maken, lijkt mij.