Wat is de vervolgbehandeling na de witte stip bij warmwatervisjes?

Vorige zaterdag had ik opgemerkt dat 2 visjes vol stonden met witte stippen. Ik ben meteen naar de dierenwinkel gegaan en heb medicatie gekregen van het merk 'sera'. Ik heb de gebruiksaanwijzing perfect gevolgd, heb de visjes de 1ste en de 3de dag medicatie toegediend. Ik heb de u.v. lamp uitgelaten, temperatuur verhoogt naar 30 graden, verduisterd en verlucht. Helaas zijn er veel visjes (stuk of 15) gestorven allemaal op dezelfde dag (zondag), nu al drie dagen lijken de rest van mijn visjes gezond ik heb geen problemen meer voorgehad.
Nu vraag ik mij af wat moet ik nu doen na deze behandeling?
- Hoelang moet ik mijn water op 30 graden laten?
- Wanneer mag ik mijn u.v. lamp terug opzetten?
- Moet ik 50 procent van mijn water verversen?
Ik lees en hoor verschillende dingen en hoop op deze manier een antwoord te vinden op mijn vragen! Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Cynthia, Als je de medicatie hebt gevolgd kun je de tempratuur terugzetten naar 23 a 24 graden. Heb je een bodem van steentjes? Dan dien je die eerst goed uit te spoelen. Heb ook witte stip gehad. 2 weken na de eerste behandeling voor de zekerheid een tweede behandeling starten van ruim 1 week daarna ben je klaar! Succes

Antwoorden (2)

Witte stip is het gevolg van slecht water.
Daar zit de veroorzaker en ook de oplossing.
Bij alleen maar medicijnen toepassen, komt het zeker weer terug.
Probeer te begrijpen waarom je slecht water hebt.
Dat moet je gaan oplossen, dus water laten testen.
Geef de vissen wat extra krachtvoer.
UV lamp aan of uit heeft geen invloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Witte stip is vrijwel altijd aanwezig ( de parasiet die het veroorzaakt dan toch ).
Maar als de weerstand van de vissen niet meer helemaal in orde is, dan kan die parasiet zichzelf tonen door de gekende witte stipjes op de vissen.
Hoe kan zo iets 'niet in orde' zijn.
*Slechte waterwaardes ( te veel voer overschot, niet genoeg ververst, onstabiele temperatuur,... )
*Te veel volk
*Slechte inrichting van de bak voor de vissen = stress

Ook even tussen haakjes, ben je zeker dat het witte stip is. Vb kardinalen kunnen makkelijk witte stippen krijgen, maar dat is dan eerder bacterieel van oorsprong.
Wat hieronder staat haar echt over de parasitaire vorm.

Behandeling ( zie bron )
Esha2000 en Exit ( 3 dagen kuur ) gebruikt worden veel gebruikt als medicijn. Omdat het een brede werking heeft.
Met Sera heb ik geen ervaring, maar ik ben wel zeker dat er een handleiding bij zal zitten. Daarop staat meestal hoeveel druppels je moet gebruiken per 10 l water.
Maar ook een overzicht van hoeveel dagen.

Zo'n kuur is belangrijk om te volgen. Want de boosdoeners zijn niet altijd even kwetsbaar ( hangt van het stadium af) en in de loop van die week zouden ze zeker een keertje kwetsbaar moeten zijn.

Ik neem aan dat je de koolfilter eruit gedaan hebt. Anders worden de druppels meteen eruit gefilterd door de actieve kool. En krijgen je vissen dus geen medicijn.

Na een kuur van Sera ( en elk ander product ) is het aangeraden om idd 50% te verversen. Kraanwater eventueel eerst voorbereiden.
Sommige Sera producten zijn vrij intens... dus is verluchting wel nodig. Zorg voor goede stroming zodat er zeker zuurstof in het water blijft.

Verdere mogelijkheden
*Zoutbehandeling
*Een aantal dagen de temperatuur op minstens 30. ( en minstens de helft van het water in de loop van die dagen ( ongeveer een week ) verversen )
*Het licht uitdoen. Ik ben geen voorstander van deze methode. Anderen weer wel.
!!!! De twee tegelijk doen... dus warm en donker dan zou een dag vaak al genoeg zijn om de stippen tegen te gaan.
*Quarantaine ( en behandeling )

*Te veel medicatie is NOOIT goed. Dus niet het ene product paf na het andere ( of gelijkertijd ). Altijd wel een beetje tijd geven.
*Geduld

PS tweede bron is wat over het uv-lampje. Daar ken ik niets van dus zwijg ik.