mijn papegaai verliest veeren en heeft diaree wat moet ik doen?

Rond de kooi van mijn grijze rood staart papegaai Lochem heel veel leeren ook is zijn poep soms doorzichtig

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
8 jaar geleden
Zit er een vogeldierenarts in je buurt? Je zou iig een staaltje ontlasting in kunnen leveren, iom de dierenarts.
Ivana
8 jaar geleden
Verenverlies bij grijze roodstaarten kan velerlei oorzaken hebben. Afgaande op verkeerde ontlasting kan het aan het voer liggen (te eenzijdig misschien?) of een ontsteking. Weet je of hij de veren zelf uittrekt? In dat geval kan het zijn dat hij zich tomeloos verveelt en daarom zijn veren plukt.
Ga direct met het hele beest naar de dierenarts. Het kunnen twee op zichzelf staande problemen zijn, of met elkaar te maken hebben. Als jij met deze vraag zit moet je het antwoord zo spoedig mogelijk bij een dierenarts zoeken. Als het dier veren plukt uit verveling, wordt het een gewoonte die doorbroken moet worden en wel zo gauw mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij trekt zijn veren er niet zelf uit
Ivana
8 jaar geleden
Dat dacht ik omdat vooral zijn borst slecht bevederd is (op de foto).
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-zieke_gaai/papez-vogelartsenNL.htm
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.aav.org/search/newsearch.asp?bst=&cdlGroupID=&txt_country=Netherlands&txt_statelist=&txt_state=&ERR_LS_20140218_143404_19173=txt_state|Location|20|0||

Antwoorden (1)

Zoek in de eerste plaats een goede dierenarts met specialisme papegaaien. Wanneer je nog langer wacht kan het zijn dat hij nog zieker wordt en de genezing moeilijker gaat (en de kosten kunnen ook hoger worden).

Er zijn een aantal oorzaken die mogelijk zijn: verkeerd voer, vermindering van conditie, stress door verveling (daarvoor hoeft hij niet zichzelf kaal te plukken, stress geeft chemische stofjes af die verantwoordelijk kunnen zijn voor verenuitval), allergieën, een (besmettelijke) ziekte, of een erfelijke aandoening.

Sluit je aan bij een vereniging voor papegaaienliefhebbers. Bij hen kun je kijken of er een goede dierenarts in de omgeving zit en je kunt vaak op een forum terecht voor tips over het voorkomen van stress bij deze vogels.

Bedenk dat een zo natuurlijk mogelijke huisvesting het beste is voor je vogel. Dit geldt voor m.n. zijn eten, gezelschap en ruimte en mogelijkheden om zijn verveling tegen te gaan. Mensen zijn een leuke vervanging van een soortgenoot, maar het is erg tijdrovend en het vereist inzicht om dit waar t kunnen maken.
Heel veel beterschap. En laat je ons nog even weten hoe het gaat?