Vanaf welke leeftijd is frisbeeen gezond voor een hond?

Mijn pup (ondertussen ook alweer 9 maanden) is gek op frisbeeen. Maar ze springt soms erg hoog om hem te pakken, en dat lijkt me niet zo gezond ivm heupdysplasie. Maar op welke leeftijd is dit niet schadelijk meer, of blijft dit ongezond? Het gaat hier om een energieke bordercollie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Ivana
8 jaar geleden
Met 9 maanden spreek je niet meer over een PUP. Je kunt er wel van uitgaan dat hond op deze leeftijd nog niet alles aankan. Met naast de fiets lopen moet je nog oppassen en frisbieën is echt nog een brug te ver. Je kunt op deze leeftijd beter een bal laten ophalen, dan loopt ze nog in rechte lijn, dat is minder belastend. En overdrijf het niet in tijd.
Boven de 20 graden kan je deze inspanningen trouwens toch beter achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal met je eens Ivana. Xkimss als je toch wat met je jonge hond wil doen, er bestaat tegenwoordig in nederland een nieuwe hondensport Hoopers. Dit kun je doen met jonge honden, die hun lichaam nog niet zo mogen belasten. Ga maar eens kijken bij hoopers Nederland. (de sport bestaat al langer, maar is pas naar nederland gehaald)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan;-)

Het beste antwoord

De hond moet minimaal 1 jaar liefst 1 1/2 jaar zijn. Inderdaad is het springen niet goed, niet alleen ivm de heupen. Maar vooral voor de pezen en spieren!
Het belangrijkste bij het frisbeeën is de gooi-techniek van de baas! Bij een goede hondenschool die frisbee in hun programma hebben, zal je eerst vooral daar les in krijgen, dus voornamelijk zonder hond! De hond zal dit hooguit 10 min. mogen doen, want het is heel intensief. Ga dus eerst op zoek naar een hondenschool die dit aanbiedt.In Brabant weet ik er wel een paar.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Dit verdient een dikke plus. Het enig juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad Een dikke plus!!

Andere antwoorden (4)

Heupdysplasie is een erfelijke aandoening. Als je hond het niet heeft zal ze het ook niet krijgen van frisbeeën. Dus als ze er zin in heeft kan je het doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HD is inderdaad erfelijk maar er zijn factoren door overbelasting van gewrichten je de kans op HD kan vergroten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is namelijk ook een stuk dat niet genetisch belast is. En dit deel heeft te maken met de ontwikkeling van de botten spieren en pezen. Daarom is het ook belangrijk dat een hond de juiste voeding krijgt
Frisbeeën kan al vanaf dat ze net uit de moeder komen! Dan is het juist goed om ze zo veel mogelijk te laten bewegen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Frisbeeen is hartstikke goed en leuk voor de hond én baas, maar begin ermee wanneer uw hond is uitgegroeid, de gewrichten moeten volgroeid zijn, wanneer dit is is afhankelijk van ras/grootte van de hond. u kunt ook info vragen bij dierenarts of honden vereniging veel plezier samen ....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste xKimss,
De leeftijd van de hond maakt niet zo veel uit. Het kan alleen kwaad op het moment dat de hond verkeerd land of veel springt op een harde ondergrond. Blijf dus vooral door frisbeeen maar doe het in het gras of zand zodat je hond zacht neer komt als hij hoog springt.
Veel plezier