Hebben mijn kippen genoeg plek?

Ik ga zelf een kippen hok bouwen voor 2 kippen,
alleen nu is de vraag of ze wel genoeg plaats hebben.
het stukje grond waar het nachthok en de ren komt is 3 meter lang en 2 meter breed, het is de bedoeling dat de kippen onder het hok kunnen.
het hok komt 40 cm boven de grond en het hok word 90 cm hoog en 160 cm
breed. daar aan vast komen nog 2 leg nesten van 35 bij 35 cm.
hebben de 2 kippen dan genoeg plaats? en zijn de maten van het nacht hok goed?
alvast heel erg bedankt!

Toegevoegd na 29 minuten:
bij nader inzien ga ik het 120 cm breed maken. of is dit te klein?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik vond op informatie voor beginnende kippenhouders de maat van 1m x 75 cm voor 3 niet te grote kippen .
Als beginnend kippenhouder is het belangrijk dat u eerst een goed kippenhok koopt, voordat u de kippen aanschaft.
Een oppervlakte van 1 m x 75 cm is het minimum oppervlakte voor een toom van drie niet te zware legkippen. Het hok moet minstens 80 à 90 cm hoog zijn. Als de kippen te weinig ruimte hebben in het hok, leidt dit tot verenpikken.
9 jaar geleden
Het is een beetje afhankelijk van het ras kippen dat je hebt/wilt, maar de grotere kippen moeten 1 vierkante meter per kip nachthok hebben. Je nachthok is dus groot genoeg.
De ruimte in de buitenren moet voor de grotere rassen 1,5 vierkante meter per kip zijn, dus je buitenren is groot genoeg. Al met al is de ruimte dus (volgens de richtlijn) prima. Persoonlijk vind ik de richtlijn wat krap, maar dat is mijn smaak

Toegevoegd na 55 seconden:
de door jou opgegeven maten lijken me prima
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heeft u het dan over de gewijzigde maten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je buitenren is sowieso groot genoeg, de kippen hebben met hun tweeen 2*3m=6 meter
Je maakt het hok 1,2 m breed, maar ik zie geen lengte (wel de hoogte). Als je het hok over de volledige breedte van de grond maakt heb je 1,2*2=2,4 meter, ruim voldoende dus als je ervan uitgaat dat ze 'maar' 1vierkante meter per kip nodig hebben. In het uiterste geval zou je dus je hok ook nog 1meter breed kunnen maken.
De legnesten komen aan de buitenkant van het hok, zie ik? Dan heb je helemaal ruimte genoeg.
De maten die je noemt zijn prima, maar ik zou de scharrelruimte onder het hok, waar jij 40cm noemt, hoger maken. Persoonlijk vindt ik 40 cm te laag.
Als je in de toekomst ook nog een keer een haan erbij wilt hebben, dat is toch het mooist, dan zal de haan met 40 cm hoogte moeite hebben met het treden van de hennen. Stoot anders de kop tegen bodem van het hok.