Kunnen twee voor elkaar onbekende katten samenleven?

Wij willen graag twee katten/poezen gaan kopen of adopteren, omdat onze oude kat dood is gegaan en omdat we erg veel muizen hebben. Nu twijfelen wil de hele fam twee katten gaan adopteren, maar mijn vader niet. Hij denkt dat twee (jonge) katten niet met elkaar om kunnen gaan als ze niet altijd al samen hebben geleefd. We wonen in de polder met veel ruimte en de katten zullen zeker niet de hele tijd op elkaars lip te hoeven zitten. Kan iemand uitleggen of en zo ja, waarom het een probleem zou zijn om dan een jonge kat en een jonge poes van verschillende huizen te adopteren op hetzelfde moment?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Met twee jonge katten maak je wel kans dat het lukt, maar niet zomaar. Als deze katten samen hun territorium moeten gaan delen, zal je ze eerst heel rustig aan elkaar en aan hun nieuwe ruimte moeten laten wennen.
In eerste instantie zet je de katten strikt gescheiden van elkaar, tot ze allebei ontspannen zijn, en pas dan laat je ze voorzichtig en geleidelijk kennis met elkaar maken, door eerst dekentjes en mandjes uit te wisselen, en vervolgens de katten de gelegenheid te geven elkaar te zien door bijvoorbeeld een hordeur, of een deur op een haakje.
Pas als dat allemaal soepel verloopt kan je beide katten bij elkaar laten.

Het is veel verstandiger een setje katten bij het asiel te halen, waarvan je al weet dat ze elkaar graag zien.
Bij het asiel kunnen ze je veel vertellen over het karakter van de desbetreffende katten. De asiels zitten vol met allerlei soorten katten qua karakter, daar kan je niets algemeens over zeggen.
Voor een asielkat betaal je een bedrag, wat echter bij lange na de gemaakte kosten niet dekt. Ze worden geent, gecastreerd, gechipt en ontwormd. Bij een zgn gratis kat zal je dit anders toch moeten doen als goed kattenbaasje zijnde, en ben je duurder uit.
Twee weken binnenhouden is trouwens meestal niet voldoende: sowieso zou ik de katten zeker een maand binnenhouden, en zo nodig, als ze nog wat gespannen zijn, zelfs langer. Het is van belang dat ze in die tijd niet kunnen ontsnappen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nog even een tip als je toch twee vreemde katten aan elkaar wil introduceren: zorg dat de katten gelijksoortige karakters hebben, dan heb je de meeste kans dat het lukt.
Rieneke1
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Dit bedoel ik, beter antwoord komt er niet ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank paulus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Rieneke hierboven verwoord heeft, is mij niet gelukt. Ik heb 2 katers uit het asiel gehaald en ze bleken geen goede match!
Gelukkig konden ze na 3 weken [dat is genoeg] naar buiten, door een kattenluik naar de tuin en daar vrij in zijn. Eten stond er altijd, dit was geen probleem.
Dat de katten niet met elkaar door een deur konden werd opgelost doordat de ene een "tuinkat" werd en de andere binnen bleef. Geen probleem dus. Vroeger heb ik ook een kater uit het asiel gehaald op de dag dat ik een andere kater in huis zou halen [de kat kwam uit een woonhuis, gezin met 6 volwassen en 4 kittens, zelfde idee, alleen ze kwamen niet allebei uit het asiel maar wel tegelijk bij mij binnen.
Dat ging prima, de ene werd 13 jaar en de andere bijna 16 jaar. Kern van het verhaal: ik zweer bij twee katers en niet een kater en een poes, waarom? volgens mij zijn katers liever, maar dat kunnen mijn ervaringen zijn. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik je wel. Succes Kim!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 2 katten. De ene is een kat-kat en schootplakker (zeer mens gericht en kan met vrijwel elke kat samenzijn, getuige de tijdelijke opvangers in het verleden)
De andere kat is een schootplakker en tolereert andere katten wel maar ze moeten niet bij haar gaan liggen of 'aan haar komen'
Dan loopt ze weg, en als de boodschap niet overkomt begint ze blazen. (heeft nog nooit uitgehaald overigens, de boodschap kwam altijd heel goed over) ;-) Sommige katten accepteren never nooit een andere kat in hun naaste omgeving. Elke kat zijn eigen karakter.
(dat maakt ze juist zulke geweldige dieren naar mijn idee) ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat ze geen andere kat accepteerd heeft meestal minder met het karakter dan wel met de socialisatie op andere katten te maken.
Als je, zoals zo vaak helaas gebeurt, een katje met 7 of 8 weken uit het nest haalt, en vervolgens alleen houdt, dan is de kans zo goed als verkeken dat ze op latere leeftijd nog vriendjes met een andere kat kunnen worden.