Heb je recht op een nieuw dier als die na aankoop binnen 1 week dood gaat?

Dit gebeurde ins deze week.
Een prachtige zijdehoen die na een week en erg ziek te zijn dood is gegaan. Wat zijn onze rechten. We hebben deze van een particuliere fokker gekocht.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.licg.nl/33s/praktisch/wetgeving/wetgeving/consumentenrecht.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pluim voor Rieneke. Je zult je recht zelf moeten halen en daarbij moet je bewijzen dat jij alles gedaan hebt om te onderzoeken of je aangekochte dier geen gebreken vertoonde terwijl de verkoper dit wel had moeten weten. Treurig overigens dat er nog fokkers zijn die dieren verkopen die niet kerngezond zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Maarten, niet meteen de schuld bij de verkoper leggen. Misschien heb jij morgen wel zware griep, dat zie je ook niet twee dagen van te voren.
Bovendien was dit geen consumentenaankoop, maar een van de particulier gekocht dier. Ligt dus even anders.
Het is triest voor de koper. Alleen als de dierenarts op schrift zou stellen dat de verkoper kan hebben geweten dat het dier ziek was omdat het een slopende ziekte betreft, kan je terug naar de verkoper. Bij pluimvee en vogels kan een ziekte snel toeslaan en fataal zijn. Misschien heeft de verkoper helemaal geen schuld.
Castle
9 jaar geleden
Volgens de wet is een dier gelijk aan een ding. Je hebt ook garantie hierop. De verkoper heeft nu de taak te bewijzen dat dit niet aan hem heeft gelegen. Normaal moet hij het product (dier) "herstellen" of vervangen. Indien dit niet kan mag de koop (schriftelijk) ongedaan gemaakt worden en krijg je het aankoopbedrag terug. Indien je wilt kun je ook advies vragen bij een wetswinkel of juridisch loket. Je kan ook bij een ander forum http://www.eerstehulpbijrecht.nl/ je vraag neerleggen. Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.
Antoni
9 jaar geleden
De website van het Juridisch Loket is www.juridischloket.nl. Op die website vind je ook de adressen van de vestigingen van het Juridisch Loket.

Antwoorden (2)

Volgens mij alleen als je kan bewijzen dat het dier bij aankoop al ziek was en dus een ondeugdelijk "product" hebt gekocht. Dan zou je een pathologisch onderzoek moeten laten uitvoeren, dure grap en kan alleen als het dier gekoeld, maar niet bevroren is bewaard. Een dier heeft stress van een verhuizing waardoor het immuunsysteem omlaag gaat en deze zodoende ziek kan worden. Daarom kan je niet meteen de fokker de schuld geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt af van het 'voorwerp' en de 'omstandigheden'.

Juridisch is er al op het moment van overeenkomst van het 'goed' en de prijs, een verkoopsoverdracht, ook al is de som nog niet betaald. Op dat moment draag je eigenlijk ook het risico. Zeker als dit een geïndividualiseerd goed is, zoals een specifieke pup of zijdehoen.

Omgekeerd is het natuurlijk zo dat, als je een rasbeestje koopt of een dure prijs betaalt (bijv. een Labrador van 800 EUR als puppy), en het overlijdt snel, en als de dierenarts bijv. kan vaststellen dat het overleed aan een hartfalen, de 'verkoper' eigenlijk wel een gebrekkig voorwerp heeft geleverd (verborgen gebreken).

In dat geval, kun je je wel wenden tot de verkoper voor ofwel (meest gebruikelijk) de vervanging ervan door een ander (dit gebeurde met hondje Ado door hondje Noa bijv. zo'n drie jaren geleden in mijn nabije omgeving, op vrijwillige basis zonder dat we zwaar moesten dreigen met 'onze rechten') maar kwamen we zo wel te weten, dat dit gekweekte diertjes waren uit de Oostbloklanden en niet de echte rasbeesten zoals mijn Tervuerense Herders Elgos en Eclipse dat wel zijn en waarbij je ook een boekje krijgt met de hele stamboom terug, ook voor een gelijkaardige prijs).

Overlijden in een week van een zijdehoen, lijkt me eigenlijk wel vreemd, misschien heeft die die te vroeg losgelaten. Maar dan moet je hier meer symptomen meegeven van "erg ziek te zijn en dood is gegaan", want met zo'n algemene bewoordingen, kan ik niet concreter je juridische zaak verder bekijken: Het kan een voedselvergiftiging geweest zijn, op die leeftijd kan het zelfs een stress factor geweest zijn door gebrekkig vervoer of een voorval zowel bij u als bij de leverancier, het kan de vorst geweest of net omgekeerd door het beest in de warmte te stoppen door de vele virussen die op dit moment in opgang zijn en snel woekeren in warmere omgeving met meerdere beesten.

Zonder dierenarts, wordt het trouwens moeilijk om je bewering hard te maken. Men verwacht minstens een objectief advies van een professionele derde in dit soort zaken.

In het andere geval, is het volgens mij nog veel belangrijker, dat je je maximaal ZELF inspant om heel concreet misschien te vinden waarom hij stierf, zodat je zelf een beter mens wordt en je gewetensvol met deze tegenslag positief kunt omgaan i.p.v. dit onbewust te laten verder woekeren waarbij je zuurstof afneemt van alle cellen in je die altijd moeten groeien (basisvoorwaarde voor kanker ook).