kunnen paarden autisme hebben?

ik hoop dat iemand antwoord heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Erna55
9 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Probeer aan paardenmensen de vraag te stellen : ik zie dit-en-dat gedrag bij een paard. Wat moet ik ermee doen ?
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe zou je dit kunnen meten dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elk dier kan in zijn hersenen al dan niet vanaf de geboorte 'hersenbeschadiging' oplopen waardoor het een geestelijke afwijking kan hebben, net als mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een leuke vraag vind
nounka
9 jaar geleden
ik zat net met ongeveer dezelfde vraag,... maar dan van katten.

Antwoorden (2)

Erg leuke vraag! +

Hoewel ik niet hét antwoord hierop heb, en na een beetje Internet-onderzoek, ben ik tot de conclusie gekomen dat niemand heeft dat ooit vastgesteld... maar iedereen die zich ermee bemoeit heeft ooit ervaringen gehad met een paard of pony waarvan ze vinden dat "als het een mens was geweest, dan zouden wij het autistisch verklaren".

Het probleem begint bij de definitie zelf van autisme, omdat autisme bij mensen kan zich op allerlei manier uiten. En het probleem wordt nog erger als je de symptomen bij een mens, het autistische gedrag, naar het gedrag van een paard probeert te vertalen, dat sowieso anders is dan van een mens.
Wij proberen dieren altijd menselijke trekjes te geven, en hun gedrag te vertalen naar menselijke gedragingen, en dat is niet altijd mogelijk.

Hoe zou je kunnen vaststellen dat "afwijkend" gedrag van een paard dat b.v. contact met andere paarden mijdt (in elke manage heb je zulke paarden), of dat compulsief gedraag toont (sabbelen aan een stang, rondjes draaien in z'n box...) onder de definitie van autisme valt? Ik heb zelf ook paarden meegemaakt die héél erg 'eigenwijs' waren, maar of zulke paarden autistisch zijn... Van zo'n paard zegt men vaak dat hij eigenwijs is, maar dat werd vroeger ook van autistische kinderen gezegd. Kinderen die vandaag de diagnose ADHD krijgen waren 'vroegah' gewoon "drukke kinderen". Wie weet, over 50 jaar worden paarden gediagnosticeerd met autisme.
Ik heb leuke ideeën gevonden zoals het uitvoeren van hersenscans bij paarden, om na te gaan of afwijkend gedrag een correlatie kan hebben met afwijkende hersenactiviteit die vergeleken kan worden met afwijkende scans bij autistische mensen... maar wie gaat dat betalen? En is het überhaupt bekend wat is een 'normale' hersenscan van een paard?

Het staat vast dat alle dieren die een sociaal leven hebben, afwijkend gedrag kunnen tonen, en hoe intelligenter de dieren en complexer hun sociale interacties, hoe groter de kansen dat individuele dieren afwijkend gedrag vertonen. Het staat vast dat mensapen, olifanten, honden... aan depressie kunnen leiden, dus ik zou niet weten waarom autisme niet mogelijk zou zijn bij paarden.
Welk specifiek afwijkend gedrag en welke exacte fysiologische afwijkingen onder de definitie van "autisme bij paarden" zouden vallen, dat heeft tot nu toe nog niemand gedefinieerd, maar wat mij betreft zijn er zeker paarden voor wie geldt dat als ze mensen waren, dan zouden wij zeggen dat ze autistisch zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paarden kunnen afwijkend gedrag vertonen. Natuurlijk is dit pas te zien als je meerdere paarden op een rij zet en het "gemiddelde normale" gedrag bekijkt. Wel is het belangrijk om te bekijken wat de reden is of kan zijn waardoor dit paar dit gedrag vertoont. paarden zijn sensitieve beesten en reageren erg op hun omgeving. Om je vraag te kunnen beantwoorden is meer info over het paard, de opvoeding, standplaats, leeftijd enz nodig.
Als een paard " gevraagd " wordt te lopen, springen of wat dan ook, doet hij dit omdat hij dat wil. Veel manege paarden "moeten" lopen, springen of wat dan ook terwijl ze deze oefening al voor de 30ste keer die dag met de zoveelste persoon doen, hier zie je vaker "autistisch" gedrag (ik noem het afsluiten voor gevoelens van buitenaf) het paard doet het niet meer omdat hij het leuk vind maar omdat het moet.
Paarden alleen in een wei zonder ander paarden kan ook dit gedrag veroorzaken.