Hoeveel zout in zee aquarium?

Ik wil graag weten hoeveel zout er in een zeewater aquarium moet en welk soort zout daarvoor moet worden gebruikt. Ik ben namelijk van plan mijn zoetwater aquarium om te bouwen naar zeeaquarium.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Heden ten dage zullen er wel geen liefhebbers meer zijn die hun zout zelf samenstellen. De voornaamste zouten uit het mengsel zijn:

natriumchloride (NaCl) ook gekend als keukenzout
magnesiumchloride (MgCl2)
magnesiumsulfaat (MgSo1)
calciumsulfaat (CaSo4)
kaliumsulfaat (K2So4).
Verder komen er nog een 20-tal andere zouten in geringe concentratie voor. Ook nog een aantal elementen in dergelijke kleine hoeveelheden dat men hen sporenelementen noemt.

Een gedeelte van deze sporenelementen, worden eveneens door de fabrikanten toegevoegd. Om nu zeewater te bereiden gaan we een hoeveelheid zout oplossen in water.

Daarvoor nemen we een hoeveelheid van 33gr/l. Dit is een gemiddelde hoeveelheid van de natuurlijke waarden, zo komt er rond Sri-Lanka 30 tot 34gr/l voor, te Singapore 30-32gr, Rode zee 40gr en in de CaraÇbische Zee 35 gr. Dit komt overeen met een zoutgehalte van 35 per duizend.

Voor aquariumdoeleinden nemen we 33 per duizend, dus iets lager. Dit als voorzorg op het verdampen van het water uit ons aquarium, waardoor het zoutgehalte iets stijgt. Toch moeten we grote schommelingen voorkomen en regelmatig met de areometer de dichtheid controleren, kleine hoeveelheden zoetwater worden toegevoegd.
fremar
9 jaar geleden
Beste Ruud, het antwoord hierboven is al heel goed. Inderdaad heeft elk gebied izjn eigen zoutwaarde. Meestal wordt een zoutwaarde van 1.023 of 1.024 soortelijke massa aangehouden in zee aquariums. Dit is te meten met een zoutmetertje of zoutdobber. Per zout dat je gebruikt kan het aantal gram per liter echter wel verschillen. Elk merk zout heeft zijn eigen samenstelling en dit kan dus varieren. Gelukkig staat er veelal op de verpakking wat je dient toe te voegen.
Voor meer vragen over de opstart van een zee aquarium verwijs ik u graag door naar het door mij geschreven opstart artikel waar vrijwel alles in staat op een makkelijk te lezen manier.

http://www.zoutaquarium.nl/artikel/opstart-van-zee-aquarium