Waarom "mekkert" een kat wanneer deze streng wordt toegesproken?

Mijn 2 katten zijn natuurlijk wel eens ondeugend of ze doen iets wat niet mag, dan spreek ik ze altijd streng toe en kijk ze goed in de ogen (want daar houden ze niet van). Soms krijg ik dan een mekkerend geluidje te horen, (niet het mekkeren zoals ze doen naar vliegjes etc) maar meer een soort gebrabbel ofzo, klinkt niet agressief. Wat is dit? Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat verwacht je dat jouw gedrag oplevert? Jouw voor katten onbegrijpelijk gedrag verwart ze vermoedelijk, en wellicht is hun reactie er een van onbegrip, contact zoeken in de hoop dat e je snel weer normaal (voor hun) gedraagt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Vermoedelijk vertonen ze ook nog eens kateigen gedrag als ze in jouw ogen ondeugend zijn, wat het onbegrip alleen maar groter zal maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke duidelijk :-)! Wat ik verwacht? Dat ze luisteren voor zover dat kan en dat gaat goed, ik zal toch "eh" moeten zeggen als ze uit het verleerde bakje eten of toch eventjes vergeten dat de stoel geen krabpaal is kan ze moeilijk hun gang daar in laten gaan en ze zijn niets minder geworden van een "eh" :-). Maar dan weet ik in ieder geval wat het is, bedankt :)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat katten onderling helemaal niet horen te mauwen, maar dat ze dat alleen bij mensen doen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat klopt inderdaad.

Het beste antwoord

Dit is een uiting van ongenoegen bij het corrigeren van ondeugend gedrag, de kat weet vaak dondersgoed wanneer hij iets doet wat niet mag. Dit soort geluidjes maakte onze katten ook vaak wanneer ik ze van de eettafel jaagde (waar ze niet op mochten komen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :-)!