Kan ik antivlooien pipets voor de kat ook gebruiken voor onze kleine hond?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.9K
Rieneke1
9 jaar geleden
Dacht het wel, maar NOOIT andersom, dus geen pipetjes voor de hond aan de kat geven. Het best voorkom je verwarring en geef je gewoon het voor dat dier bestemde middel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, het is geen enkel probleem, druppels voor katten bij honden gebruiken, het werkt precies even goed, mits de hoeveelheid middel klopt bij het gewicht van de hond.
Sterker nog: vaak zijn de hele kleine pipetjes voor kleine hondenrassen op in de winkel, en dan krijg je druppels voor katten. Het probleem van druppels voor honden bij katten speelt alléén als het middel permethrin bevat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik jou was zou ik gewoon dierspecifieke druppels halen of even goed over leggen met je dierenarts. Als je namelijk gewoon druppels voor de hond koopt weet je zeker dat er geen verkeerde stoffen in de druppels zitten en goed werken. Let wel op geef een kat NOOIT vlooiendruppel voor de hond!!! Door een bepaalde stof in de druppels kan je kat te komen overlijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het niet doen...en gewoon je laten informeren bij de DA lijkt mij het beste!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Niekielienie
"Toevallig" ben ik dierenarts. Mag ik je bedanken voor de min...?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan wel zijn Gabi71 maar ik heb 43 jaar hondjes en ik heb met zeer veel hondenmensen omgegaan..En mijn DA zegt zelf dat hij van mij het meeste geleerd heeft!!! Roedel ervaring....en zeer veel observeren. Ik werk met mijn hondjes en kan ze zeer goed lezen. Deze ervaringen hebben de meeste DA niet. En ik zeg dat het zeer slecht is om vlooienmiddel van honden voor katten te gebruiken!!!! Ook dit heb ik gehoord bij hondeneigenaren!!! Nou ja jij bent dan DA maar ik heb de ervaring!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nieklielienie, Het gaat nu om vlooienmiddel van een kat aan hond geven niet andersom. Daarnaast heb je natuurlijk verschillende vakgebieden in de dieren een DA is gespecialiseerd in de medische kant (dus ook geneesmiddelen waar onder vlooiendruppels) en dan heb je de trainers en gedragstherapeuten die zich specialiseren in gedrag. Nu zeg ik niet dat DA's geen verstand hebben van opvoeden en gedragingen alleen wel minder en dat is ander som natuurlijk ook het geval. Maar deze vraag gaat niet over gedrag maar over geneesmiddelen/ vlooiendruppels. Gabi71 vraag moet je dan ook niet op letten om welk merk druppels het gaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Niekieliene
Met alle respect, wat je schrijft klopt niet.
Ik twijfel voor geen enkel moment aan het feit dat jij meer hondenkennis, of zelfs kattenkennis zal hebben dan ik, ook al ken ik je helemaal niet, maar pretendeer aub niet meer te weten over de fysiologie van een dier of medicijnengebruik dan een gediplomeerde dierenarts. Dat zijn twee geheel verschillende dingen.
Als je meer weet dan een DA, waarom ga je dan überhaupt naar een DA? Ik neem aan dat jij toch hiervoor moet betalen, of biedt hij zijn diensten gratis aan omdat hij zo veel van je leert...?
Het gedrag van dieren is een aparte wetenschap genaamd "ethologie", die weinig te maken heeft met de dierengeneeskunde, en je zal misschien een geweldige etholoog zijn, zoals bv dit ook het geval was van Jane Goodall (die van de chimpansees), maar beslist geen dierenarts.
Ik vraag ook een beetje respect, en geen dingen roepen die niet waar zijn zonder kennis ervan te hebben. @Soeske
Bedankt!
Het merk maakt niet uit, het gaat om de samenstelling, met name het actieve middel, en dit moet verplicht worden gemeld op de verpakking én de bijsluiter. Als er geen permethrin zit in de druppels, dan zijn ze én voor katten én voor honden geschikt, mits het gewicht klopt.

Antwoorden (2)

Ja hoor, geen enkel probleem!

Let wel op dat het gewicht van je hond redelijk in overeenstemming is met dat van een kat waarvoor de pipetjes bedoeld zijn, want het kan ook zijn dat voor een iets zwaarder hond je te weinig middel toedient, ook als je hond erg langharig is.

Andersom kan dat wel een probleem zijn. Sommige anti-vlooi middelen bevatten het werkzame stof permethrin, en dit stof is toxisch voor katten. Dus als je druppels voor honden hebt, en wil je deze bij een kat gebruiken, lees eerst héél goed welke werkzame stof erin zit, en in geval van twijfel beslist niet gebruiken!
Permethrin vind je trouwens in veel insecticiden. Sterker nog: het zit in de meeste sprays en smeersels tegen muggen, en het wordt gebruikt om klamboes te impregneren, juist omdat het zo goed werkt.
Het is dus wel raadzaam om je kat altijd te behoeden van contact met insecticiden in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tjonge, tjonge...
Wat een flauwe min is dat!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou me er niet te druk over maken joh ;-) Aan de andere kant je hebt toch ook een plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@soeske
Het gaat mij écht niet om de punten hoor!! Maar ik vind het vervelend dat iemand zonder échte kennis minnen uitdeelt omdat een antwoord hem/haar niet bevalt, waardoor een goed antwoord waar een vraagsteller iets aan heeft, toch in een kwade licht komt, en dan ook zonder het fatsoen om een toelichting te geven.
Daarom!
Anyway, reuze bedankt voor je begrip!! (^_^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik begrijp het. Loop er ook wel eens tegen aan, denk ook dat het probleem ligt bij het feit dat niet van iedereen bekent is wat hij of zij is en wat die in het dagelijks leven doet. Ik wist ook niet dat jij een DA was bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naast DA ben ik ook levensmiddelentechnoloog, dus nu weet je ook waarom ik antwoord geef vooral onder bepaalde categorieën.
Nee, absoluut niet. Anti vlo middel voor de kat kan voor een hond schadelijk zijn.

Toegevoegd na 2 dagen:
Pemethrin: katten hebben een veel lagere dosering nodig van deze stof. Het totale van deze stof in anti vlo middel voor honden is voor katten te sterk. Een kat heeft ook een andere methode van verdeling van huidvet/talg dan een hond. Anti vlo middel drijft a.h.w. op de talg: d.m.v. de talg verspreid het zich over de huid. Middelen van bijv. Ecostyle en CD vet zijn veel vriendelijker en minder chemische van samenstellen en werken net zo goed. Gebruik wel anti vlo spray voor op de mandjes, tapijten e.d. Je kunt de kat wel behandelen, maar de vlooien en de eitjes kunnen overleven in de omgeving.