Ik heb twee parkieten, een vader en een dochter. Kunnen die broeden?

Ik heb twee parkieten die een paartje vormen.het zijn vader en dochter.wat nu

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Dat kan wel, maar je hebt wel kans dat door inteelt het resultaat niet bijster gezond is. Je ziet bij dergelijke combinaties vaak 'kruipers'. Dat zijn vogels met een onvoldoende uitgegroeid skelet in aanleg. Maar ook andere en onzichtbare ziekten kunnen het gevolg zijn.
Maar...voor hetzelfde geld zijn ze gezond.
Het is niet aan te raden in ieder geval.
Ivana
9 jaar geleden
Net als mensen, zijn dieren geen fan van incest. Los van morele bezwaren, snappen ook beesten heel goed dat het evolutie-technisch geen goed idee is om je met een familielid voort te planten, zeggen onderzoekers van de universiteiten van Arizona en Hannover. En dan niet alleen dieren met grote hersenen en complexe leefgemeenschappen, zoals eerder werd gedacht. Nee, ook de kleinste wezentjes verzetten zich volgens hen succesvol tegen incest.
Maar hoe herkennen dieren hun vaders, broers en dochters eigenlijk? Vaak groeien ze niet in elkaars gezelschap op, en ze lijken toch allemaal op elkaar? Simpel, zeggen onderzoekers: ze herkennen elkaar aan hun stem.
Dat hebben de wetenschappers ontdekt door de dwergmuismaki te onderzoeken, zo meldt Science Daily. Dit kleine aapachtige muisje leeft alleen op Madagaskar en hoewel de dieren hun slaapplaats met soortgenoten delen, brengen ze hun dagen gewoonlijk alleen door. De vrouwtjes zorgen voor de kleintjes, terwijl de mannetjes elders gewoon weer nieuwe gezinnetjes stichten.
Net als mensen, zijn dieren geen fan van incest. Los van morele bezwaren, snappen ook beesten heel goed dat het evolutie-technisch geen goed idee is om je met een familielid voort te planten, zeggen onderzoekers van de universiteiten van Arizona en Hannover. En dan niet alleen dieren met grote hersenen en complexe leefgemeenschappen, zoals eerder werd gedacht. Nee, ook de kleinste wezentjes verzetten zich volgens hen succesvol tegen incest.
Omdat ze allemaal bij elkaar in de buurt wonen, is de kans groot dat de eilandbewoners vroeg of laat hun volwassen dochters tegen het lijf lopen. Deze hebben echter geen oor voor de geile kreten die hun vaders uitstoten in hun zoektocht naar nieuwe sekspartners. Het stemgeluid van iedere mannelijke dwergmuismaki heeft namelijk een unieke, en alleen voor hun dochters herkenbare, vaderlijke handtekening. Handig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Jouw antwoord geldt voor grote groepen dieren, waar de keuze voor een partner nog voorhanden is. In gevangenschap is het complexer en komt incest zeker voor.
Zet je zoals bij vraagsteller "pa en dochter" samen en is er geen andere partner voorhanden, dan is er gerede kans dat ze paren. Ooit een katertje en een poesje uit één nest verkocht aan mensen die geen van beide dieren hebben laten castreren. Na enkele maanden kwam er een poesje ter wereld met papier-maché botjes, ten dode gedoemd. Incest komt in gevangenschap echt vaak voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mensen komt het ook voor dat zij uiteindelijk later verliefd worden op een persoon die op hun vader of moeder lijken.
Ivana
9 jaar geleden
Bij jouw laatste voorbeeld hier, zoekt men naar de eigenschappen van een van de ouders, omdat men zich daar veilig bij voelt. Dat heeft toch niets met incest te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat als die 2 personen seks met elkaar hebben? Dan klopt het toch ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat moet ik er tegen doen?
de vader heeft oook al een ander vrouwtje klopt dat wel?
Ivana
9 jaar geleden
Anneage, parkieten broeden per koppel. Dus één pop en één man.
(Bij kanaries kan dat anders zijn, dan kan je bij één man twee poppen plaatsen.)
De 'vader' zet je dus apart met het 'vreemde' vrouwtje en je haalt degene die aan hem verwant is weg. Dat is beter. Vreemd dat hij aandacht aan twee vrouwtjes (popjes) geeft.