Is mijn valkparkiet nog jong?

Ongeveer een 3 à 4 jaar geleden is er bij ons een valkparkietje komen aanvliegen. We hebben hem gehouden, we hebben altijd gedacht dat het een mannetje was maar we hebben vandaag 4eitjes in zijn kooi gevonden, ze zit alleen in de kooi en dit is de eerste keer dat ze eitjes gelegd heeft. Wil dat zeggen dat ze ervoor dan nog te jong was?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Rieneke1
9 jaar geleden
Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Ze kunnen na een jaar de eerste eitjes leggen, maar ook pas na 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel :)

Het beste antwoord

Het probleem is, wanneer je de eitjes weghaalt, dat de parkiet haar hormonale programma niet kan afmaken. Als ze af en toe eens een eitje legt is dit niet zo erg, maar meer dan 1 à 2 per week kan teveel zijn.
Het kan beter zijn je parkiet 2 weken gelegenheid tot broeden te geven. Dat klinkt vreemd, maar zo verdwijnen de hormoontjes op een natuurlijke manier. Na deze 2 weken haal je de eitjes weg.
Het kan nog een gevolg hebben: je parkiet kan voedsel gaan braken. Dit is normaal. Wanneer er nl. kuikentjes zouden komen zou ze dit voer in de snaveltjes stoppen.
Waar je wel op moet letten is dat ze voldoende kalk binnenkrijgt. In de dierenspeciaalzaak kun je daar speciaal voer of grit voor kopen. Het is nl. slecht voor de botten van de parkiet wanneer ze te weinig kalk binnen krijgt. De schalen van de eieren vergen nogal wat van een vogel. Wat de eieren nodig hebben kan de vogel op den duur tekort komen.
En dan nog wat: een Valkparkiet heeft het meest aan een vriendje. Een ruime(re) kooi kan dan ook nodig zijn. Probeer je vogel zo aardgerecht mogelijk te houden en zorg voor veel vertier. Zo zal ze het gemis van de eieren, of de bezigheid van het leggen en zorgen, veel minder missen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik vergat antwoord te geven op de hoofdvraag: Een Valkparkiet is met 1 jaar volwassen. Doorgaans is het beter een Valkparkiet pas een nestje te laten krijgen vanaf 2 jaar. Doorgaans wordt een Valkparkiet 15 tot 20 jaar oud. Wanneer je niet precies weet hoe oud je parkiet was toen hij aan kwam vliegen is het moeilijk te schatten hoe oud ze precies was. Ik gok erop dat ze al wel volwassen was. Een jonge Valkparkiet is grijzig van kleur. Als ze geringd is zou je hieruit moeten kunnen opmaken wanneer ze precies is geboren. Als ze geen ring heeft blijft het gokken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is per vogel verschillend. Ik heb altijd valkparkieten gehad (en nog) en de ene legt het bij één jaar en de andere wacht nog jaren. Wel belangrijk is te zorgen dat er genoeg grit en liefst ook een mineralenblokje ligt. Door de ei-aanmaak heeft ze voldoende kalk nodig.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke dankje, is het best de eitjes nog even in de kooi te laten liggen of ze er best direct uit halen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke dankjewel, vind het wel zielig om het weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine aanvulling. Ik persoonlijk zou ook wat ei voer kopen (krachtvoer) zo blijft de vogel op krachten.