Wat bepaalt waar de honden liefste vertoeven in huis?

Ik en buurman delen al jaren een "roedeltje" honden ( met ook poezen).
Hij laat ze uit ( dagelijks bos en vaak alle 5-6 tegelijk)) en voert ze.

Onze huizen en tuinen zijn gelijkwaardig en ze kunnen meestal kiezen waar /bij wie ze willen slapen of zijn.
We geven ze elk voldoende aandacht en onze huizen hebben beide ruim voldoende zachte en andere goede ligplekken, geen tocht etc.
Ook de poezen zijn vaak erbij en zijn ook close met de honden.

Het valt ons beiden op dat de honden liever in mijn huis lijken te zijn ( in de middag doen buurman en ik beiden vaak wat pc-dingen) dan in zijn huis... Meestal liggen ze alle 5-6 bij mij.
Grotendeels hanteren we dezelfde "huisregels " naar onze dieren.

Hoe zit dit en waar let de hond(enroedeltje) vooral op bij verkiezen van zijn plekjes?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ook al lijken de verschillen er niet te zijn, toch kun je bijna zelf niet zien waar het aan kan liggen. Net als een (professioneel) ruiter een instructeur moet vragen naar het totaal beeld te kijken qua communicatie met het paard zo is het ook met honden. De ene ruiter kan exact dezelfde stijl van rijden hebben, dezelfde instructeur en opleidingen, maar het paard reageert op elke berijder toch anders. Op de olympische spelen kan dit net het verschil maken. Om tot andere inzichten te komen en dus betere prestaties word ook weleens een andere trainer gevraagd die tot heel andere conclusies komt. De ene mens is nou eenmaal qua bewegingen, spierspanningen, dus communicatie en opvattingen anders dan de ander. Doordat je bij een hond er zelf naast loopt en bovenop kijkt zie je niet waar de nuances zitten. Een honden en katten gedragsdeskundige kijkt niet alleen naar het dier maar ook naar de wisselwerking met de mens, maar ook met de dieren eromheen. Het valt, na een analyse, wel uit te leggen. Ook kan het gefilmd worden om het e.e.a. aan de eigenaren te verduidelijken. Ook of het al of niet aangeleerd gedrag is. Ook zou gekeken moeten worden naar de individuele karaktereigenschappen van de honden onderling. Waarschijnlijk zijn er toch wel 1 of 2 die voor de rest van het roedel besluiten wat er wel of niet wordt gedaan en wanneer. Dat hoeft niet dwingend te gebeuren: de meest vriendelijke honden kunnen beschikken over een natuurlijk soort overwicht wat anderen als prettig ervaren en daardoor volgzaam zijn. Bovenstaand verhaal bedoel ik alleen wanner echt alle 2 de huizen en tuinen exact hetzelfde zouden zijn en alleen de mensen verschillen. Maar het is haast onmogelijk om alles hetzelfde te situeren. Er zijn nl. meer aspecten waar rekening meer gehouden moet worden. Het kan zelfs te maken hebben met o.a. luchtvochtigheid, de aanwezigheid van geuren van planten en bomen en daardoor ook met de aantrekking van insecten of (grond) materiaal. Er zijn ook mensen die hun huis laten onderzoeken op aardstralen, wateraders en leibanen. Opvallend is dat katten, insekten en o.a. ook slakken een voorkeur lijken te hebben voor aardstralen. Honden vermijden deze liever. Ik waag me hierbij op een terrein waar velen moeite mee hebben, maar woningbouwverenigingen gaan akkoord wanneer een bewoner ziek wordt van aardstralen in een woning en helpen de huurder aan andere woonruimte.

Je zou zeggen dat het te maken heeft met voeren, maar in de meeste gevallen is dat helemaal niet waar. Als een hond genoeg te eten heeft is de volgende vraag aan wie de hond het meest gehecht is. Waar de hond zich het prettigst voelt. Het kan een heel subtiel verschil zijn. Als je buurman vaker opstaat, onrustiger is of harde muziek draait, kunnen sommige honden zich minder goed ontspannen. Hier in huis is duidelijk dat mijn man de voorkeur heeft van de hond, terwijl ik voer, uitlaat en speel met het dier. Ze gehoorzaamt hem niet, maar voegt zich op natuurlijke wijze naar zijn bewegingen. Je zou kunnen zeggen dat hun karakters naadloos in elkaar overlopen. Denk er niet te lang over na, je kunt het niet veranderen. En vooral laat de buurman niet jaloers zijn, want dat brengt geen verandering of maakt de afstand tussen de honden en hem alleen maar groter. Ondanks dat hij ze uitlaat en voert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100