Waarom miauwt mijn kat erg hard als de hond wordt uitgelaten?

Onze kater van 14 jaar miauwt ontzettend hard als mijn vriend onze hond gaat uitlaten. Dit doet hij nu ongeveer een half jaar. Het stoort mij niet, maar ik vind het een vreemde reactie van onze kat. Onze hond en kat zijn namelijk niet echt dikke vrienden, ze tolereren elkaar, maar meer ook niet. Onze hond is een bordeaux dog reu van drie jaar. Onze kat is 14, en een echte binnen kat, hij is nog nooit buiten geweest. Onze kat is verder gezond naar onze mening. Maar wat zou dit gedrag van onze kat kunnen verklaren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Een kat van 14 kan met recht een senior worden genoemd.
Twee kwaaltjes kunnen dan op de voorgrond gaan treden: je kater kan wat gaan dementeren, en zodoende vreemd gedrag gaan vertonen, hij is gewoon wat van het padje af. Daarnaast kunnen ze dovig worden, waardoor ze zichzelf niet meer goed horen, en zodoende steeds harder gaan mauwen.
Als het hierbij blijft, en hij vertoont verder geen afwijkend gedrag, dan lijkt dit me de verklaring.
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Doof kan ook selectief zijn he, bepaalde tonen wel, andere niet.
Ik heb jaren een demente doos hier gehad, die blerde echt alles bij elkaar.
Niks aan de hand verder, ze leed er niet onder.
Katten mauwen alleen naar mensen en niet naar elkaar. De BBC liet laatste een driedelige serie Cat Watch zien, waarin heel veel aandacht besteed werd aan de communicatie tussen katten en mensen. Katten kijken elkaar aan en uit hun lichaamstaal begrijpen ze elkaar helemaal. Mauwen doen ze niet tegen elkaar, wel met andere geluidjes.
Ze kijken elkaar bijv. weg. Of strijken met hun kop langs de ander. Communicatie naar mensen gaat tegenwoordig met mauwen, in feite het eerste bewijs dat de kat een klein beetje gedomesticeerd is. We kunnen nu dus concluderen dat de kat jullie mensen iets wil zeggen. Misschien wil hij mee naar buiten. In dat laatste geval gaat hij wel bij de deur zitten trouwens en als hij niet wil dat de hond naar buiten gaat, blokkeert hij de uitgang. Dat hij geen warme vriendschap met de hond heeft, maakt denk ik niet uit, hij probeert de mensen een mededeling te geven. Misschien is hij blij dat die twee even ophoepelen?
Kijk ook eens als je vriend met de hond thuis komt. Gaat de kat naar hem toe met opgestoken staart? Dat is begroetingsritueel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij aangeleerd gedrag. Wanneer je je kat aandacht geeft, aait, of tegen hem praat wanneer hij dit gedrag vertoont, is dit voor je kat bevestiging genoeg. Het gedrag levert hem nl. iets op.
Het zou mogelijk kunnen zijn dat je kat, vanwege zijn leeftijd, aan beginnende dementie lijdt. Daarvoor zijn wel meer symptomen nodig om richting deze diagnose te kunnen denken. Kijk eens of je kat nog meer vertoont op dit gebied, bijv.: desoriëntatie, slaapt overdag i.p.v. 's nachts of miauwt zomaar 's nachts, agressief gedrag, zindelijkheidsproblemen.
Er zijn katten die behoorlijk wat tijd nodig hebben om aan een hond te wennen. Wij hebben een kat gehad die na 2 jaar onze nieuwe hond pas aardig begon te vinden. In een tijdsbestek van ongeveer 3 weken zagen we de kat veranderen van een ontwijkend, wantrouwig type (t.o.v. de hond) in een toeschietelijk, sportief wezen.
Oorzaken: de winter en de hond was jonge hond af wat rustiger gedrag met zich meebracht. De hond was door het slechter wordende weer meer in huis, net als de kat. En wat doe je als je op elkaars lip zit? Juist: je went aan elkaar en wanneer je gescheiden raakt mis je de ander toch.
Een kat lijkt erg op zichzelf, maar hecht zich wel degelijk aan zijn huis, mensen en toebehoren.
Kijk ook eens of je begroetend gedrag ziet bij je kat. Niet voor de hand liggend is met de kop schudden, of heen en weer rennen.