Hoe kom je er achter of een kat of hond hoofdpijn heeft?

Heb gehoord dat honden en katten met een bepaalde bouw altijd hoofdpijn hebben. BV de Pim Fortuin hondjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Dat is een goede.

Chronische of veel terugkerende hoofdpijn komt veel voor bij hondenrassen met een kleine schedel (syringomyelie). Vooral bij de King Charles spaniel, maar ook sommige andere rassen bij wie de schedel feitelijk te klein is voor de hersenen.

Veel van deze honden krabben aan hun nek of in de lucht ernaast, vooral tijdens het lopen. Ze hebben pijn bij bepaalde bewegingen en willen hun kop niet in sommige houdingen leggen. Ook kunnen ze het vervelend vinden als je aan hun nek of halsband komt omdat dit pijn doet. Doordat ze veel pijn hebben, zijn ze vaak sloom. Als het heel erg is, kan de hond gillen van de pijn. Ook een dier dat veel slaapt en zich terugtrekt kan hoofdpijn hebben.

Maar of dat ook daadwerkelijk hoofdpijn is ?? Ze kunnen het ons niet vertellen, dus we moeten op de feiten afgaan. En die zeggen :" het kan bijna niet anders, want dit is wat er fysiek gebeurt' . (Druk op zenuwen=pijn, bij deze honden veroorzaakt door met hersenvocht gevulde holtes in het ruggenmerg)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Katten slapen idd veel, en trekken zich terug, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe ik ook als ik hoofdpijn heb. Maarja, hoe je kunt constateren dat de pijn in het hoofd zit en niet, bijvoorbeeld in de buik ?? Lijkt me heel lastig te bepalen. "Niet willen dat je aan het hoofd komt' lijkt me al een duidelijkere indicatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat ook de reden dat b.v. de King Charles, door die te kleine schedel, uitpuilende ogen heeft ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, juist vanwege die schattige uitpuilende oogjes is dat schedeltje zo achterlijk klein doorgefokt. En veel dieren kunnen ook hoofdpijn krijgen van een hoge bloeddruk ; die zou je eigenlijk af en toe moeten laten controleren door de huisarts.
Rieneke1
9 jaar geleden
Een kat met buikpijn zal in de sternum-ligging gaan liggen. Rug- en buikpijn herken je wel bij een kat.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+Gelukkig komt er langzaamaan weer een beweging in het fokbeleid en hopelijk komt aan deze terging een einde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke1
Hoe ziet sternum-ligging er uit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor het zeer uitgebreide antwoord.