Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kat afvalt?

Ik heb 4 katten. Een poes weegt een paar kilo te veel. Ze heeft geen tanden meer en eet daarom eigenlijk geen brokken. In de ochtend, namiddag (na 17:00) en 's avonds krijgen de katten blikvoer. Ze eet af en toe wel kittenbrokken (zijn eigenlijk voor mijn 5 maanden oude kater, maar heel de kattenfamilie eet er van mee). Af en toe krijgen ze wel eens een stukje vlees oid.
Aan beweging doet ze eigenlijk helemaal nooit iets. Ze loopt van haar slaapplek naar de etensbak en kattenbak. Spelen wilt ze ook niet, we hebben het met verschillende speeltjes geprobeerd maar ze lijkt boos te worden en gaat blazen. Met de andere katten wilt ze ook niet spelen, meestal blaast ze naar ze en gaat weg of probeert te slaan.
Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ze afvalt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een paar kilo teveel ??? Maar katten wegen maar een paar kilo.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze weegt ongeveer 6-7 kilo en ze is niet zo heel groot. Haar buik hangt bijna tot op de grond
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Buik tot op de grond is vrij normaal voor een vrouwtjespoes ; daar hoeft ze niet dik voor te zijn, dus dat zegt niet zo veel. Vermoedelijk is het vooral leeg vel.
Maar dat is flink aan het gewicht ja. Het klinkt echter als vier kinderen waarvan er eentje te dik is, maar de andere drie wel de hele dag door lekker eten krijgen. Natuurlijk blijft ze daar niet van af..... Dat ze niet meer beweegt kan natuurlijk heel goed veroorzaakt worden door haar gewicht ; dat beweegt niet zo prettig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij onze andere vrouwtjespoes is dat niet.
Als je haar oppakt weegt ze ook echt door en de dierenarts heeft ook gezegd dat ze aan de zware kant was, maar nu is ze nog zwaarder. Ze krijgen wel allemaal hetzelfde, ze krijgt wel soms wat minder, maar vindt het anders zo zielig. Ze heeft nooit echt veel bewogen, vroeger ging ze nog wel eens in de tuin in het zonnetje zitten maar doet ze nu eigenlijk nooit meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk, DAAR ga je de fout in - die helaas veel ouders van te dikke kinderen ook maken. Het IS niet zielig !! Overgewicht is zielig en beperkt het kind / de kat in kwestie.

Antwoorden (2)

Een kat zonder tanden of kiezen kan nog prima droogvoer (brokken) eten. Ik heb er hier ook 1 lopen en die eet gewoon brokken. Je zegt zelf al dat ze wel kittenbrokken eet.
Blikvoer is niet het beste voer dat je kan geven. Er zijn prima brokken te vinden die speciaal voor katten zijn die weinig bewegen en te dik zijn. (misschien zelfs wel blikvoer, dat weet ik zo niet).
Voer ook niet teveel. Ik weet niet of je de hele dag door voer hebt staan? Zo ja, haal het voer zo nu en dan weg zodat ze niet oneindig door kan eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb even online gekeken. Als je toch natvoer wilt blijven geven dan is er van Royal canin de ultralight. Dat zijn zakjes. Dan zullen er nog wel meer merken zijn die vergelijkbaar voer hebben.
Aponi
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Volgens mij eten mijn katten niet graag brokken. De kittenbrokken zijn wel wat kleiner dan de gewone brokken. We hebben verschillende merken en smaken geprobeerd. De enige die wel brokken eet is onze 3 jarige kater, maar die houdt weer niet van nat voer. Er staan wel altijd brokken, omdat we een hele dag van huis zijn. Als we thuis zijn eet ze niet constant door, ze komt wel naar haar etensbak in de keuken als ze ziet dat er iemand naar toegaat maar dan geven we meestal niets.
Aponi
9 jaar geleden
Als ze echt geen brokken eet dan zal ik een light natvoer proberen. En misschien eet ze wel van de brokken als je er niet bent. Dat is natuurlijk niet te controleren.
Zelf voer ik hier 3x per dag. Ook omdat ik 2 katten heb die door blijven eten als er constant eten staat. Nu krijgen ze hun portie en dan is het op. Als er voer blijft staan dan haal ik dat weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga wel ander voer proberen, is alleen lastig met andere katten die het niet nodig hebben omdat ze wel alles van elkaar eten. Er worden niet veel brokken gegeten omdat de bak nog (bijna) vol zit als we terug zijn.
Als ze hun portie op hebben wordt er niet bijgevuld.
Aponi
9 jaar geleden
Ik weeg iedere keer als ik voer de hoeveelheid af. Iets minder dan als op de verpakking staat aangegeven want dat is altijd ruim genomen. 1 keer per maand weeg ik de dieren en pas het hoeveelheid voer daarop aan. Kan het nooit uit de hand lopen. Je kan natuurlijk ook zorgen dat ze moeite moet doen voor het voer. Bijvoorbeeld een voerbal of iets anders verzinnen waardoor ze in actie moet komen.
Je kat blaast naar jou als je wil spelen, en ze blaast naar de andere katten?
Heel rap naar de dierenarts, goede kans dat deze kat pijn ervaart!
Af laten vallen doe je niet door light-voer te geven, wat nog steeds vol zit met koolhydraten.
Geef vers voer voor zover ze het lust, en verder graanvrij natvoer.
Kittenbrokken zijn funest voor een kat die overgewicht heeft, dit zijn hoogcalorische brokken voor kittens in de groei of voor zogende poezen.
Jouw kater moet nu rap gecastreerd worden, en heeft ook geen kittenbrokjes meer nodig.
Maar allereerst naar de dierenarts voor een grondig onderzoek, dat ze amper beweegt is ook al een veeg teken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze wilt soms heel even spelen, maar het lijkt of ze het snel beu is en dan gaat ze blazen. Dit doet ze ook als we haar borstelen. We zijn met haar naar de dierenarts geweest en ze is gezond, alleen overgewicht. Haar bloedwaardes zijn ook getest en die waren ook allemaa goed. De kater voor wie de kitenbrokken zijn is nu 5 maanden oud en die gaan we in november/december laten castreren.
Rieneke1
9 jaar geleden
Als de poes op korte termijn nog helemaal is onderzocht, dan kunnen we medische oorzaken uitsluiten.
Helaas lijkt het er dan op, dat poes psychisch erg slecht in haar vel zit.
Katten die erg gestressed zijn, slapen enorm veel, en zetten bovendien hun eten sneller om in vet.
Ik begrijp dat de verstandhouding met de andere katten erg slecht is?
Een grote bron van stress voor een kat.
Het zou een goed idee zijn er een gedragstherapeut bij te halen.
Neem wel een gediplomeerd iemand, bijvoorbeeld via Tinley of het kattengedragcentrum.
De laatste kan je op dinsdagavond bellen voor advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt erop dat ze niets met de andere katten te maken wil hebben. Ze eten allemaal in de keuken, uit hun eigen bak en dan is er niets aan de hand. Maar als een andere kat bij haar in de buurt komt blaast ze vaak. Ze lopen gewoon verder en laten haar met rust.
Naar ons is ze wel lief en zit ze het liefst tegen ons aan of op schoot. Ik ga eens contact opnemen met een therapeut.