mijn 1 jarige gecasteerde kater plast wel eens af en toe op het deur mat waarom ?

ik heb een kat van 1 jaar die is mooi gecasteerd maar plast wel eens af en toe op het deur mat als hij problemen zou hebben met urine wegen of zo dan zou hij dat elke dag doen zei de dierenarts ik wil best wat plasje meenemen naar het dieren arts om het te laten uitzoeken maar ik heb nog een kat heb ook twee kattenbakken ze gebruiken afwisselend de katten bakken ik zou best catcorv zo van die plastice korrels neer strooien inde katten bak maar dan weet ik niet van welke kat het plasje is mischien neem ik de verkeerde mee om te laten testen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Toch maar even urine inleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de oude deurmat weggooien. De geur trekt hem aan om daar te blijven plassen

Antwoorden (2)

Het gebeurd vaker dat katten gek zijn op deurmatjes om op te plassen en ook wasgoed is een favoriet,als je het deurmatje weg haalt is de kans groot dat hij daar niet meer plast.

Wil je de urine laten controleren dan zal je de kat met bak in een aparte kamer moeten doen en daar laten totdat de kat geplast heeft zodat je zeker weet dat het de juiste urine is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch is het aan te bevelen om de urine te laten testen. Stel dat hij blaasgruis o.i.d. heeft, dan kan hij daar op den duur ziek van worden.
Isoleer je kat in een vertrek met een bak. Dan weet je zeker dat je de juiste urine hebt. Je kunt ook steeds je kat achterna lopen wanneer hij naar de bak gaat.
Met een dieet zijn veel blaas-, maar ook nierproblemen te verhelpen. Wellicht is het onzindelijkheidsprobleem dan ook over.
Wanneer medisch geen problemen gevonden worden is het volgende aan de hand:
een kater (maar ook poezen) verversen instinctief steeds hun geur. Normaliter gebeurd dit buiten of op de kattenbak. In tijden van stress kan het gebeuren dat de kat zich vergist. Wanneer hij dan zijn geur ruikt die vervaagt, zal hij deze steeds verversen.
Een idee kan zijn de bak vlakbij de mat te plaatsen.
De mat kan voor eeuwig bedorven zijn: katten hebben een heel goed reukvermogen en ook maar het kleinste spoortje kunnen ze blijven ruiken.
Je kan de mat proberen heel goed te reinigen. Het wil ook weleens helpen het item in de diepvries te leggen. Daar willen de geuren weleens door verdwijnen.
Je kat is in principe wel zindelijk maar op de verkeerde plaats.
Ga eens na of er dingen veranderd zijn. Stel je de vraag of er misschien dieren zijn bijgekomen in de buurt of in huis, voer gewijzigd, kattenbak of grit veranderd, zijn jullie langer of veel van huis, noem maar op.
Sommige katten hebben een hekel aan een bak met een kap erop en met een klep erin. Over het algemeen is een zo groot mogelijke bak met zo fijn mogelijk grit op een rustige plaats gewenst.