Hoe kun je een kat aanleren om bij de deurkamer te miauwen ?

Hij laat van zich horen alleen als ie honger heeft ,dan pas hoor je zijn gemiauw maar wat ik ook ander mensen gehoord heb dat hun eigen katten wel zeuren voor hun slaapkamer dan gaat hun kat wel best veel miauwen en krabben ,maar bij mij wat ik raar genoeg vindt is gebeurt dat niet,het lijkt alsof dat ie mij negeert en dat ie het gewoon prima vindt om alleen te zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Bordensteker
9 jaar geleden
Kijk gerust ook naar het kadertje met de "Gerelateerde vragen" onder het laatste antwoord!
Antoni
9 jaar geleden
Precies! Sommige dingen moet je niet willen (kunnen aanleren).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Katten zijn solistische dieren. Die vinden het inderdaad prima om alleen te zijn. En dat ze daarbij mensen negeren, behalve als ze (een beetje) honger hebben, is ook normaal. Maak je geen zorgen, met je kat is niets mis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
katten zijn geen solistische dieren (zucht...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ben je het met me eens als ik het "solitaire dieren" noem ? ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe leer je het hem aan ?? Hoe leer je het hem AF verdorie !! Sinds mijn kat mijn bed heeft ontdekt als lekker plekkie om te liggen overdag, is het elke avond gezanik aan de deur.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal wel volgens de conditioneringstheorie van Pavlov. Met een hond is dit makkelijker om hem" kunstjes" te leren. Katten hebben een eigenzinnig en zelfstandig karakter.Vraag is of je er de tijd en energie kan voor opbrengen om het aan te leren. Praktisch ben ik niet zo beslagen in het trainen van katten. :))
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee Oze, katten zijn ook geen solitaire dieren, denk aan kattenkolonies.
Wel zijn het solitaire jagers.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Rieneke
Het blijkt allemaal nog niet zo eenvoudig te zijn. Zie ook onderstaande quote: http://www.kattenbescherming.nl/kattenvragen/ Katten zijn zeer bijzondere dieren. Veel vragen over kattengedrag zijn niet zo maar eenduidig te beantwoorden. Vragen zoals: Zijn katten solitair of groepsdieren, is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is. Zelfs de wetenschap is er nog niet helemaal uit. Het is duidelijk dat de voorouders van onze huiskat solitair levende dieren waren. Maar tegenwoordig zijn ons huiskatten geëvolueerd en zijn het niet echt meer de puur solitair levende dieren zoals hun voorouders. Zijn het dan groepsdieren? Nou, ook niet echt. Zeker niet als je hun gedrag vergelijkt met de “echte” groepsdieren zoals honden en paarden. Onze huiskatten zijn nog steeds territorium dieren en ze verdedigen hun territorium, vaak met veel passie.
criseyde
9 jaar geleden
De BBC had de afgelopen weken een bijzonder interessante documentaire -Catwatch 2014 te zien via BBC iplayer, als je ten minste weet hoe je moet omzeilen dat je geen Brits IP adres heb- over katten, waarin ze katten in de stad, in een dorp en half wilde katten op de boerderij volgden. Hieruit bleek inderdaad dat katten geen echte groepsdieren zijn, maar wel degelijk in groepen kunnen leven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja, die heb ik ook gezien. Wat een geweldige documentaire was dat !
Het goed samenleven was voor de onderzoekers óók een verrassing.
Rieneke1
9 jaar geleden
Katten zijn rasechte opportunisten.
Bij voldoende voedselaanbod leven ze in groepen, waarbij de moederpoezen zo nodig voor de kittens van andere poezen zorgen.
ze leven wel in los verband zonder strikte rangorde. De BBC serie is ook via youtube te bekijken gelukkig.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb ook eens zo'n serie gezien was een soort van "soap" met in de hoofdrol de zwerfkatten van Rome. Daar leefden de katten ook in groepen en toch ook weer solitair. Moederpoes die haar kittens verstootte en een ouwe oma poes die al die kittens op nam en zelf ook melk ging produceren terwijl ze eigenlijk te oud was voor kittens. Uiteindelijk had ze 9 kittens onder haar hoede, van 3 verschillende katten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja, die heb ik ook eens gezien!
Er waren ook twee katten aan het bakkeleien over kittens die over en weer steeds gestolen werden :)

Antwoorden (3)

tja het is een kat, en die gaat zijn eigen weg. En verder is het wel handig hoor, als hij 's nachts niet bovenop je springt als je slaapt, zoals die van mij wel doet.
Je zou kunnen proberen hem gewoon mee te nemen naar je slaapkamer als je naar bed gaat, als dat je bedoeling is. Maar geloof me, dat gemauw 's nachts ben je gauw moe
( Ben nu wel benieuwd of dit als antwoord of als reactie gezien wordt)
9 jaar geleden
Dieren herhalen een actie als ze succes hebben gehad met hun eerste doelgerichte miauw/blaf. Iedereen die klaagt dat zijn kat aan de deur krabt of miauwt, heeft ooit aan de wens van de kat voldaan en de deur geopend. Was dit niet gebeurd, dan was het krabben of miauwen uitgedoofd.

Je kat zal dus zelf eerst moeten aangeven door krabben of mauwen dat hij de deur door wil, voordat je dit mauwen/krabben kunt activeren.
Bij de eerste de beste geuite wens van de kat moet je daaraan gehoor geven en zal hij (als het een slimme is) het volgende keer herhalen zodat jij uit je bed vliegt of van je stoel opspringt.

Dan valt er verder weinig aan te leren en er is geen weg meer terug (of slechts met veel geduld weer afleren). Maar een kat die niet mauwt gaat het heus niet doen als jij dat wil. Een hond kan je het blaffen aanleren om hem vervolgens te leren op welke momenten hij het niet mag doen en wanneer het noodzakelijk of wenselijk is.
Ivana
9 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen: wees blij dat je kat niet voortdurend zeurt om jou de komende 10, 15 jaar als portier in te zetten.
Er zijn nou eenmaal katten die lekker eigenzinnig zijn en net niet dat doen (of laten) wat wij mensen (niet) willen. Een voordeel is dat katten enorm slim zijn. Het is alleen een ware kunst om ze te motiveren datgene te doen wat gewenst is.
Toch is er een andere methode om jou kat een trucje aan te leren wat er voor zorgt dat hij toch van zich laat horen.
Het vergt even wat knutselwerk: maak een belletje (met een niet al te hard geluid waar je kat in ieder geval tegen kan) aan een sisal touwtje en hang dit vlak langs een deurpost bij de deur waar het om gaat. Waarom sisal touw? De meeste krabpalen bevatten sisal touw. Zodoende zal je kat dit herkennen als zijn materiaal.
Haal het touwtje (en evt. het belletje ook), zonder de kat te dwingen of bang te maken, een aantal keren langs de wangetjes van de kat. Zo komt de geur van de kat aan het touw. Beter nog: laat hem vrijwillig zijn geur er tegen afzetten door hem kopjes te laten geven.
Als je geluk hebt zal je kat zijn geur afzetten tegen het touw als hij bij de deur staat. Dan rinkelt het belletje. Reageer dan onmiddellijk en open de deur voor hem. Eventueel geef je hem zijn eten zodra hij in het vertrek van zijn keuze staat.
Wees wel op je hoede met het aanleren van dit systeem: het kan alleen wanneer je muren hebt die hiertegen kunnen voor de zekerheid (geen gehang, bijv. alleen structuurverf o.i.d.). Er zijn nl. katten die met het krabben aan het behang associëren met de deur open maken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling! Accepteer dus alleen het openen wanneer je kat met zijn kopje het belletje laat klinken!
Je hebt kans, dat hij na een tijdje uit ongeduldigheid, toch zijn miauw laat horen. Wanneer hij het touw-met-bel-systeem niet meer gebruikt en in plaats daarvan steevast mauwt, kun je het weghalen.
Veel succes!