Mijn kwartels zijn opgegeten door een graver, maar welke?

Mijn kwartels zijn plotseling opgegeten door een gravend dier. Ik woon in het noorden, dus er lopen hier geen vossen of andere bijzondere dieren rond.
Er is een gat midden in het hok gegraven, maar het enige wat zichtbaar is, is een hoopje zand. Nergens in de buurt van het hok is er een gat of een bultje zand te bekennen. Ook geen poot afdrukken.
Wat kan het geweest zijn?? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dus je kwartels zijn weg en er is een molshoop voor in de plaats gekomen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet waar in het Noorden je woont, maar in het Noorden zijn wel degelijk vossen, hier (lauwersmeergebied) is het een plaag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vos komt overal voor in Nederland.

Antwoorden (3)

Mogelijk is het een rat geweest, een fret is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De keuze is best wel ruim. Een een hermelijn, een marter, een bunzing....genoeg kleine rovertjes komen met wat moeite best een kwartelhok in. Een fret zoals antwoorder boven mij beweert lijkt me sterk, want dat is een huisdier dat in het wild eigenlijk niet kan overleven, maar er blijven genoeg inheemse kleine marterachtigen over. (Een fret is feitelijk ee ngedomesticeerde bunzing).Vermoedelijk moet je in die hoek zoeken.

En ja, een rat behoort ook nog tot de mogelijkheden. Die graaft, in tegenstelling tot de anderen, zelf tunnels. Maar er zijn genoeg gravers die geen kwartels eten die de weg geeffend kunnen hebben voor de andere dieren ; muizen, woelmuizen, konijnen. Ze kunnen door ongelofelijk kleine openingen kruipen.

Het beste is dan ook in de bodem van een kwartelhok gaas in te graven. Stevig gaas, want ratten kunnen werkelijk door de meest ongelofelijke materialen heen knagen. Dat kunnen de marterachtigen dan weer niet.

En kijk ook niet alleen naar de bodem van de kooi. Marterachtigen zijn zeer vindingrijk en kunnen ook via de bovenkant oif een kiertje bij de deur naar binnen zijn geslopen. Het bultje zand hoeft niet per se de uitgang van een gegraven gang te zijn. Ofwel : nader onderzoek is nodig ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De zijkanten van het hok waren dubbel bedekt met stevig gaas. Er was geen in of uitgang te vinden wat een bunzing en hermelijn wel achterlaten. Omdat het om chinese kwartels gaan en die kleiner zijn dan een kikker moet het wel een mol zijn geweest. Die laat ook erg veel zand achter na het graven.
Ja, mollen eten wel degelijk vlees. :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog niet eens aan gedacht, maar een mol zou inderdaad ook kunnen, al beperkt die zich normaliter tot slakken en regenwurmen en emelten enzo ; spul zonder botjes dat niet erg vlot is.
Ik kan er dan ook geen informatie over vinden, maar sluit het zo ook niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marterachtigen kunnen overigens uitstekend gebruik maken van een stelsel van mollengangen, dus ze zijn nog niet meteen van de verdachtenlijst te schrappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord Marleen, duidelijk verwoord.
Heb een aantal jaren geleden exact hetzelfde meegemaakt.
Kwartels, daarna ook jonge vogels verdwenen als sneeuw voor de zon.
Mijn volière leek absoluut dicht, maar er bleek er toch ooit eens een rover binnengekomen.
Door meerdere doorloopvallen te zetten ving ik uiteindelijk de boosdoener:
een halfwas rat!!
Ik heb nooit gevonden hoe hij binnenkwam, het is daarna ook nooit weer gebeurt.
Sindsdien ben ik wel alerter op sporen, gaatjes enz.
Navraag bij andere volièrehouders leerde dat het bijna altijd jonge ratten zijn die deze slachtingen stiekem aanrichten.