wat kan ik doen dat mijn hond zo schel blaft?

Mijn hond blaft regelmatig heel erg schel.
zodra er iemand komt blaft ze. (daar heb ik geen probleem mee)
Maar soms gaat het zo schel dat mijn oren er zeer van doen en zij schrikt er namelijk soms ook zelf van.
Wat kan ik daar aan doen. (wil geen antiblaf halsband om gaan doen)
Ik hoop dat jullie me kunne helpen.
verder is ze een schat van een hond

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (4)

Iedere hond heeft 'het recht' zijn baas (de roedel) te waarschuwen als er 'een indringer' aankomt. Maar drie maal blaffen moet genoeg zijn en alleen als het echt nodig is.
Je zegt daar geen bezwaar tegen te hebben en dat is juist.

Dat hij schel blaft is afhankelijk van zijn stemhoogte en dat is per hond verschillend. Daar kan een hond niets aan doen. Kleine honden noemen we daarom ook wel 'keffers', dat heeft niet alleen te maken met de lengte van het geblaf, maar ook met de hoogte van het geluid.

Nou is het wel zo, dat er ook een intensiteit mee gemoeid is, dus een soort dwang. En naarmate die dwang groter is, zal het geluid indringender zijn.
Je moet dus zorgen dat de hond weet dat jij de verantwoordelijkheid voor de situatie overneemt, zo gauw hij drie maal maximaal geblaft heeft, dan is er vertrouwen en klinkt zijn stem minder dwingend.

Hij hoeft dus niet te blaffen als er een voorbijganger is, niet als de krant in de bus wordt gegooid, niet als de telefoon gaat, niet als hij blij is als er een roedelgenoot (baas, kind) thuiskomt. Die dingen moet hij afleren.

Het afleren van onnodig geblaf doe je door zacht sssttt te zeggen. Nooit door hard te vermanen, want dat betekend "de baas blaft. dus ik blaf nog harder mee".
Ivana
9 jaar geleden
Aan de toon waarop je hond blaft kun je niets veranderen.
Een stem van een mens kun je immers ook niet veranderen.

Je kunt dus enkel wat doen aan het blaffen zelf en de oorzaak.
9 jaar geleden
Als de hond schel blaft, dan is hij waarschijnlijk erg opgewonden, hij heeft dan al spanning opgebouwd en probeert je iets duidelijk te maken. Dus zorg dat ie in een rustige gemoedstoestand komt, zoals bij voorgaande antwoord al is gegeven.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Veel honden hebben deze vervelende gewoonte. Men noemt dit: voordeurcomplex, of deurbelcomplex. De hond reageert onmiddellijk zodra de bel gaat, de buitendeur open moet, en uiteindelijk ook op bezoekers. De meeste honden bedoelen het niet kwaad, maar willen wel melden dat er wat aankomt.
Een lijfstraf of hard tegen de hond roepen heeft meestal een ander, ongewenst effect. De hond wordt bang voor de eigenaar, het bezoek, of het gedrag wordt veel erger.
Er is een trucje wat bij veel honden helpt.
Zodra je hond blaft, pak je hem bij de halsband (laat er evt. een kort riempje aan zitten als je hond dit niet toelaat) en zet hem 10 tellen in een vertrek (bijv. de gang of een andere plek die snel te bereiken is) waar niemand is.
Belangrijk: Tijdens deze handeling zeg je niets(dus niet op hem mopperen), je geeft geen commando's en je doet dit rustig en beheerst, dus ook niet aan de halsband rukken. Je trekt hem rustig door de deuropening (je laat hem dus zelf lopen en tilt hem ook niet op).
Je zult dit heel consequent moeten doen. Dus ook bij 1x blaffen.
Stel dat hij blijft blaffen in het vertrek waar hij alleen is, wacht je tot hij 10 tellen stil is geweest. Dan doe je de deur open en laat hem binnen. Ook weer zonder commando's of praten.
Als je dit een aantal keren gedaan hebt gedaan (ongeveer een week bij gemiddeld 2 bezoekers per dag en evt. ook bij andere gelegenheden dat hij blaft) ga je er een commando aankoppelen. Zodra hij 1x blaft zeg je: "stil!" Op een bevelende, niet roepende, lage, toon. Als hij toch verder blaft herhaal je het ritueel van: bij de halsband pakken, in een ander vertrek plaatsen, enz.
Je kunt het leerproces versnellen door de hond te belonen als hij ook na 1x blaffen stil is. Uit een speciaal doosje (liefst doorzichtig zodat hij het lekkers kan zien) geef je hem een beloning. Wanneer je de beloning geeft zeg je: "goed!" Op een vriendelijke, blije, hoge toon. Dat doosje gebruik je alleen voor dit ritueel.
Na verloop van tijd kun je het belonen met iets lekkers afbouwen. De ene keer geef je hem wel wat, de andere keer niet. Zo bouw je het af, maar je blijft hem wel met het woordje "goed" verduidelijken dat hij het ook echt goed doet.
Je moet er wel erg zwart/wit in zijn. Hoe consequenter je bent, hoe eerder het lukt en hoe duidelijker het is voor je hond.
Veel succes!