Hoe zorg ik ervoor dat mijn poes op haar kattenbak gaat?

Mijn poes van 9 jaar weigert op haar kattenbak te poepen. Plassen doet ze er wel op. Ze heeft er nog nooit op willen gaan en doet dit altijd achter de deur of in een hoek. Dit was altijd makkelijk op te ruimen omdat we plavuizen hebben. De laatste tijd doet ze het echter ook tussen speelgoed. We hebben het al geprobeerd met water op haar te spuiten, andere kattenbakvulling, er wat van zeggen. Ze weet dat ze dit niet mag doen omdat ze zich erna (of als we het zien) altijd wegsteekt. Is er een manier om haar toch zo ver te krijgen dat ze voortaan wel op de kattenbak gaat?

Onze andere katten gaan wel op de bak.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog nooit op de bak gepoept? Ik zou dan eerst eens een andere bak neerzetten. Er zijn genoeg katten die niet op dezelfde bak willen poepen als de bak waar zij - of andere katten - op plassen. Met water spuiten of 'er wat van zeggen' helpt natuurlijk niet: kat heeft een reden om niet op de bak te gaan, en die reden moet je zien te achterhalen. Een poes kun je - in tegenstelling tot bijvoorbeeld een hond - niet echt opvoeden en een poes gaat haar eigen gang. Als je katten hebt, deel je letterlijk je huis met hen. Oftewel: jij hebt bepaalde behoeftes en wensen, en de kat heeft bepaalde behoeftes en wensen. Die kat gaat zich niet aanpassen aan die van jou, dus soms moet je een beetje schipperen en wat aanpassingen maken in je huis of inrichting om aan de poes tegemoet te komen. Dat klinkt vast heel vreemd voor mensen die geen kattenmensen zijn, maar het is een simpel feit voor hen die dat wél zijn - zoals je zelf ongetwijfeld ook hebt ondervonden. Je kunt een kat niet of slechts zeer beperkt opvoeden, en als je bepaald gedrag wilt afdwingen, moet je dat doen door het voor de kat interessant of lonend te maken en niet door te straffen. Dat snapt een kat toch niet: niet alleen omdat ze negen van de tien keer niet de koppeling maken tussen het gedrag en de straf (en die 'straf' ook vaak de aandacht is die ze zoeken, of simpelweg niet opweegt tegen datgene wat het gedrag ze oplevert) maar ook omdat het gedrag van de kat voor hem of haar natuurlijk gedrag is. Dat dat voor ons ongewenst is, is jammer, maar je kunt een kat niet straffen voor iets wat voor hem normaal gedrag is.

Het beste antwoord

Zorg dat je 1 kattenbak meer hebt, dan poezen en katten (4 katten en poezen, 5 kattenbakken), een kat of poes houdt er meestal niet van haar of zijn bak te delen. Ook kan het zijn dat ze niet op dezelfde bak wil plassen en poepen, daarvoor de tweede bak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze was onze eerste poes, onze tweede kregen we pas een half jaar later en we hebben meerdere bakken en verschillende soorten vulling geprobeerd

Andere antwoorden (2)

Haar er net zolang op blijven zetten tot ze het snapt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst met de kat naar de dierenarts, om een medisch probleem uit te sluiten.
Stop verder met het beestje met water te bespuiten, dat heeft geen enkele zin, en kan zelfs averechts werken.
Verder is het niet zo makkelijk om gedrag wat je jarenlang hebt toegestaan nu om te gaan buigen.
Je hebt meerdere katten: kan de kat zich rustig ontlasten? Ligt ze goed in de groep, of wordt ze door andere katten gehinderd als ze naar de bak wil gaan? Dat kan heel subtiel gebeuren, staren kan al voldoende zijn.
Zorg iig voor voldoende bakken, op afstand van elkaar en het eten en drinken.
De bakken moeten ruim zijn (1 1/2 x de lengte van de kat), op een rustige plaats staan, en (ivm de leeftijd van de kat) een lage instap hebben.

Zoals gezegd verander je dusdanig ingesleten gedrag niet zomaar, en het zou heel goed kunnen dat de poes niet goed in haar vel zit. Een gedragstherapeut , en wel een gediplomeerde, lijkt me geen overbodige luxe in dit geval.
Tijdens een thuisbezoek kan ze de kat en de interactie tussen de katten onderling observeren en een behandelplan opstellen.

Maar, zoals gezegd, eerst een goed onderzoek door de dierenarts.
Succes!
Rieneke1